Vår historia: 1990-talet
Publicerad: 2022-11-16
Historia
Ett årtionde som började bra gick till att nästan bli till en katastrof. Färjestad tvingades säsongen 93-94 att kvala sig kvar i Elitserien, men efter det så var vi efter några år tillbaka på toppen igen!

90-talet

1990-1991

Tvåa i Elitserien och final på nytt. Håkan Loob vann skytteligan, 58 poäng (33+25) över de 40 omgångarna. Finalserien blev dock glanslös där Djurgården vann i tre raka matcher och en skadad Thomas Eriksson kunde ta emot SM-bucklan i kavaj sedan DIF vunnit med 5-2, 6-3 och 3-0. FBK fick trösta sig med att Guldpucken gick till Thomas Rundqvist och Guldhjälmen till Håkan Loob.

1991-1992

Seriesegrare men utslagna i semifinal. Det stjärnspäckade Lücknertränade laget gjorde allt rätt under säsongen. Håkan Loob vann skytteligan på nytt, 66 poäng (37+29) och vann Guldhjälmen för andra året i rad. FBK lyckades dock inte dyrka upp Djurgårdens 1-3-1-system och när målvakten Anders Bergman dessutom knäskadades i sista grundseriematchen försvann guldchansen. Djurgården vann semin i tre raka, men fick ge sig mot Malmö i finalen.

1992-1993

Fyra i Elitserien och utslaget i kvartsfinal. Till stora delar samma starka lag och samma flyt för Håkan Loob som på nytt (tredje året i rad) vann Elitseriens skytteliga med 51 poäng (25+26). Samma ledarduo – men det ville sig inte för FBK. Efter en godkänd grundserie fick FBK motflyt i kvartsfinalen mot Luleå som kunde vinna i tre raka. Luleå förlorade finalen till Brynäs. En märklig FBK-säsong; bäst av alla lag hemma (bara en förlust), men ett av de sämsta borta (bara tre segrar efter jul).

1993-1994

Elva i Elitserien vid jul vilket innebar spel i Allsvenskan efter jul. Färjestads svarta år började redan hösten 1993 med sju raka matcher utan seger i inledningen av Elitserien. Och det fortsatte lika illa vilket resulterade i att FBK landade i Allsvenskan efter jul. Oprövade tränartrojkan Jörgen Palm, Håkan Nordin och Jan Ingman fick gå vid OS-uppehållet och juniortränarduon Per Bäckman/Gunnar Johansson tog vid och räddade klubben kvar i Elitserien efter seger i tre raka matcher mot Boden (med bl a Tomas Holmström och Niklas Wikegård) i kvalfinalen.

1994-1995

Sexa i Elitserien och utslaget i SM-kvartsfinal. Conny Evensson var ny tränare och Pelle Bäckman och Gunnar  Johansson återgick till juniorlaget. Trots en drömstart med åtta raka segrar slutade FBK ”bara” sexa i grundserien och fick ge sig i kvartsfinalen mot Luleå. För Färjestad var det vändningarnas säsong; serieledning vid jul – sexa efter färdigspelad serie och i sju av de 17 segermatcherna vände FBK målmässiga underlägen i andra- och tredjeperioden.

1995-1996

Trea i Elitserien och utslaget i SM-semifinal. Lasse Lundström tackade för sig som tränare redan innan säsongsstarten. Duon Bäckman/Gunnar Johansson valde att stanna som juniortränare vilket lämnade Conny Evensson i en omöjlig dubbelroll som både sportchef och tränare. I slutet av januari sparkade sportchef Evensson tränaren Evensson och återigen ryckte Bäckman in och tog laget till en tredjeplats i serien. Man fick dock ge sig i semifinalen mot blivande mästarna Luleå. Den matchen blev Håkan Loobs sista match som spelare. Loob blev under säsongen (26 oktober) Elitseriens poängkung genom tiderna när han med ett hemmamål på Leksand passerade Lars-Gunnar Pettersson och noterade sin 454:e poäng.

1996-1997

Trea i Elitserien och SM-guld nummer fyra. HV 71 tvingade FBK till en femte och avgörande match redan i kvarten och av fem semifinaler mot Leksand gick tre till förlängning. I finalspelet mot Luleå vann Färjestad BK ytterligare en av de fyra finalerna i sudden. Målvakten Marcus Ketterer tillsammans med backarna Thomas Rhodin och Roger Johansson samt tre forwards, Clas Eriksson, Jörgen Jönsson och Magnus Arvedson, var nyckelspelarna.

1997-1998

Tvåa i Elitserien och ännu ett guld, klubbens femte. Nye tränaren Bo ”Kulon” Lennartsson tog FBK till att bli tredje klubb i Elitseriens då 23-åriga historia att försvara SM-guldet. Experter tippade att FBK skulle få svårt att ens klara nytt kontrakt. I stället noterade Färjestad under hösten nytt ligarekord med 21 raka matcher utan förlust. Stor finalhjälte i ett högdramatiskt slutspel blev Greger Artursson. Efter tolv minuters övertid i den avgörande SM-finalen i Globen sköt Artursson med ett långskott 2-1 och Djurgården till en ”plötslig död”.

1998-1999

Tvåa i Elitserien och utslaget i kvartsfinal. Färjestad BK tappade defensiv från guldåret när Jaroslav Spacek, guldmålvakten Boris Rousson och Peter Nordström blev proffs utomlands. Nordström återkom dock i december efter en misslyckad sejour i Boston. Kimmo Lecklin och Patrik Haltia kunde inte förmå att ersätta fenomenale Rousson i kassen. Ett uppmärksammat spelarbyte med Frölunda blev Kristian Huselius mot backen Radek Hamr. Säsongen slutade med en blytung förlust redan i kvartsfinal mot serieåttan Malmö. FBK tippades få en enkel resa och inledde också med enkla 7-2 hemma. Föll därefter i förlängning nere i Malmö och förlorade på nytt på hemmaisen med 1-4. Det hela såg ändå ut att lösa sig när FBK hade 5-2 med nio minuter kvar av matchen. På 41 sekunder sköt då MIF två mål, kvitterade sedan efter 15.40 innan kollapsen var ett faktum när Mikael Lindholm efter 16.02 sköt 6-5. På fyra minuter och femtio sekunder hade MIF vänt 2-5 till 6-5.

1999-2000

Sjua i Elitserien och utslaget i kvartsfinal. Mathias Johansson poängkung med 39 poäng. Det norska inslaget i FBK var stort med inte mindre än fyra spelare. Bäst lyckades Trond Magnussen med 18 mål i grundserien. Dessutom fanns Tore Vikingstad och unga tvillingbröderna Mats och Marius Trygg i laget. Slutspelet började bra med en 3-2-seger i Globen, men i långa loppet var Djurgården bättre och slog ut FBK ur slutspelet.

Texten är hämtad från Jubileumsboken som gavs ut i samband med klubbens 75-årsjubileum.