Nygård satte första målet
Publicerad: 2021-08-11
Försäsong
Första träningsmatchen mot Örebro hemma i Löfbergs Arena och det dröjde bara 3:31 innan Joakim Nygård satte första målet efter ett friläge.
De c:a 1200 på läktarna jublade högt.
– Att få spela inför publik igen var jättekul, det var rätt bra tryck idag, var det 1200 på läktarna?
– Fantastiskt roligt, bara att hålla tummarna att det blir ännu fler framöver, säger "Jocke".

Färjestads förste målskytt för säsongen heter joakim Nygård. I friläge lurade han bort Örebromålvakten Jhonas Enroth och la in 1-0 i fjärde matchminuten.

Berätta hur du själv minns målet.

– Jag hittade ytan i mitten, fick en fantastisk bra pass från Wikstrand. Han kollade åt vänster men slog den i mitten, bara att tacka och bocka, en delikatess. Sen såg jag att målvakten stod rätt långt ut så det var bara att försöka göra nåt. Han gick på det så jag la in den i tom bur, en skön start, säger Nygård.
Man kan undra hur många frilägen FBK´s fartfantom kommer att få under säsongen, det finns ingen som hänger med när han skjuter fart.

Känslan efter första träningsmatchen?

– Jättekul att vara igång, bra fart på båda lagen i inledningen, vi kom ut rätt hårt sen tog de över i andra halvan, tycker Nygård.
– En ganska jämn match överlag, tycker jag, mycket fram och tillbaks, det klassiska med mycket misstag, vi gick bort oss en del och det blev mycket två mot ettor, tre mot tvåor.

Jobbig förlust med 3-4?

– Nja, vi slet för att kvittera på slutet och tog ut målvakten. Viljan var där men det ville sig inte. Detaljerna får vi slipa på, det är inte nu vi ska vara som bäst.

Jobbigt med match efter hårdträningen förra veckan och början på denna?

– Kul att spela match, absolut, men man är lite snurrig i kolan, det känns som att det är folk överallt. Bra fart för att vara första matchen. Kan tänka mig att det var en rolig match att kolla på.

Mycket känslor direkt och du var själv inblandad i en del?

– Tyckte nog att jag skulle fått med mig några utvisningar, man blir lite förbannad ibland. Skönt med lite känslor direkt.
Jo, FBK-forwarden får nog räkna med tuff uppvaktning under säsongen, motståndarna kommer att göra allt för att få stopp på honom.

Hur känns det i benen?

– Nja, första tio var de pigga, ler han.
– Det är alltid jobbigt att spela första matchen, man mattas av och blir trött rätt fort.

vad säger du om din kedja ihop med Jacob de la Rose och Daniel Viksten?

– Jag tycker att vi kompletterar varann bra, jag och Viksten har bra fart på kanterna, "Dela" är en smart center, är stark och kan fördela pucker. Det tar väl ett tag att hitta rätta kemin men jag tycker att vi skapade en del chanser idag och spelade oss ur egen zon på ett bra sätt.

Ni kommer bli jobbiga för motståndarna när de har pucken?

– Vi har pratat om att använda vår fart i både forecheck och vara jobbiga för backarna, de blir lite osäkra och vi kan sticka på båda kanterna.

Märks det att de la Rose är van liten rink efter många år i NHL?

– Jo, han sa att han känner att zonerna är gigantiska så det tar nog lite tid att vänja sig. Men han har sett bra ut på träningarna så det kommer att bli bättre.

Hemmapremiär och med åskådare på läktarna?

– Att få spela inför publik igen var jättekul, var rätt bra tryck idag, var det 1200 på läktarna?

Tänk dig 7000 åskådare till i arenan då?

– Då ska ni få se på ett taggat Färjestad! ler han.

Webredakt Hans-Göran Bäckström