FBK-seger mot Frölunda i Strömstad
Publicerad: 2018-08-24
Träningsmatch
Frölunda - Färjestad 1-3 (1-1, 0-0, 0-2). FBK stod för en gedigen laginsats när man besegrade Frölunda i sin andra träningsmatch. Matchen präglades av massor av utvisningar och de grönvita utnyttjade detta bäst med två mål i powerplay. Nye målvakten Markus Svensson imponerade i sin FBK-debut.

Första perioden

Båda lagen inledde i högt tempo och det var underhållande anfallshockey som publiken i Lionshov (Strömstad) bjöds på. frölunda fick första numerära överläget men nya FBK-målvakten Markus Svensson spelade stabilt och räddade puckarna som kom mot målet. Väl fulltaligt åt sig FBK in i matchen och var spelmässigt det något bättre laget.
I sextonde minuten fick man spela fem mot tre och det dröjde bara tio sekunder innan 1-0 kom för Karlstadslaget. Johan Ryno skickade in en pucken mot mål och Joakim Nygård styrde elegant upp den högt bakom Frölundamålvakten.
FBK fortsatte styra spelet och var nära att öka på ledningen flera gånger om men målvakten Johan Mattsson räddade.
Istället kom kvitteringen efter en indianare från FBK i egen zon med minuten kvar. Backen Chay Genoway fick fritt fram och sköt ett skott som FBK-målvakten inte orkade hålla.
1-1 i paus för med plus för FBK då skotten var hela 16-4 i FBK-favör i perioden.

Andra perioden

Periodden präglades av utvisningar där lagen fick varannan chans i powerplay. Målvakterna Svensson och Mattsson var dock isens bästa spelare och släppte inte pucken förbi sig trots många fina målchanser åt båda håll. Spelet blev förryckt av alla utvisningar men i spel fem mot fem var det FBK som var det lite bättre laget.

Tredje perioden

Mönstret från andra perioden höll i sig med öppet spel och utvisningarna kom med jämna mellanrum. Effektiviteten var dock inte den bästa samtidigt som målvakterna var mycket stabila.
Efter ett mindre gruff i trettonde minuten fick FBK spela med en man mer och då kom 2-1. Tomi Sallinen bröt sig in framför mål och tryckte in pucken mellan benen på Frölundakeepern.
Göteborgarna gick på offensiven för att och tvillingarna Westerholm var nära men Svensson gjorde en kanonräddning på direktskottet.
Frölunda plockade ut sin målvakt med knappa tre minuter kvar men det slutade med 3-1 i tom kasse för FBK, målskytt Johan Ryno.

En genomstabil laginsats av FBK där alla backar och forwards spelade med fart, vilja och intensitet. FBK-debuterande målvakten Markus Svensson imponerade i målet med väldigt lugnt och stabilt spel.
I morgon är det match mot Leksand i Strömstad Hockey Classic och tar man en poäng vinner FBK miniturneringen. Matchen startar 16:00.

Matchfakta:

Frölunda - Färjestad 1-3 (1-1, 0-0, 0-2).
0-1 (15:51) Joakim Nygård (J Ryno - T Sallinen) PP2
1-1 (19:03) Chay Genoway
1-2 (53:10) Tomi Sallinen PP1
1-3 (58:17) Johan Ryno ENG
Skott: 20-34 (4-16, 4-7, 12-11)
Utvisn.: FRÖ 13x2 min. FBK: 11x2 min.
Publik: 550 (spelades i Lionshov i Skee utanför Strömstad)

Webredakt Hans-Göran Bäckström