FBK föll hemma mot Frölunda
Publicerad: 2021-01-16
Matchreferat
Färjestad BK - Frölunda HC 1-3 (1-0, 0-2, 0-1). FBK tog ledningen genom Daniel Viksten i första perioden men Frölunda vände 1-0 till 1-2 i den andra. FBK gjorde ett offensivt försök i tredje perioden men när gästerna tryckte in 1-3 var matchen förlorad.

Första perioden

Båda lagen spelade med stora marginaler första fem minuterna där det var kliniskt fritt från målchanser. FBK drog på sig matchens första utvisning och pucken dansade på mållinjen bakom Henrik Haukeland i FBK-målet men den rensades bort.
I elfte minuten åkte sig Per Åslund in mot mål men pucken smet tätt utanför högra krysset. Minten senare fick gästernas Stefan Elliott fritt från nära håll men Haukeland räddade.
Med två minuter kvar av perioden fick FBK en snabb spelvändning där Victor Ejdsell fick ut pucken på högersidan där Daniel Viksten fick fritt fram. Viksten stryckte upp pucken i första krysset, hans 15:e mål fär säsongen!

Andra perioden

Jacob Peterson fick ett halvt friläge i första minuten men Niklas Rubin plockade pucken. Spelet var öppet och böljande med bra chanser för båda lagen. Albert Johansson prickade ribban i sjätte minuten, nära 2-0 där.
Istället drog FBK på sig en utvisning i åttonde minuten och Frölunda behövde bara några sekunder innan 1-1-pucken satt. Vunnen tekning, pass över till Filip Johansson som bombade upp pucken i vänstra krysset, Haukeland chanslös.
Två minuter senare kunde samme Johansson åka runt FBK-målet, vända upp och trycka upp pucken i nättaket på första stolpe. Frölunda hade vänt 1-0 till 1-2 på två minuter.

FBK fick sitt första numerära överläge men det var gästernas Max Friberg som hade bästa målchansen i friläge, Haukeland räddade.
I spel fem mot fem styrde nu gästerna spelmässigt och fick till långa anfall, extra jobbigt i mittperioden då lagen har långt till avbytarbåset. Hemmalaget hade svårt att få till målchanser och Rubin räddade skotten från som avlossades.

Tredje perioden

Hemmalaget ökade farten i tredje, spelade rakare mot mål och skapade några kvitteringslägen men Rubin höll tätt.
Frölunda hade några långa, malande byten där FBK var satta under hård press och när man väl tog pucken hade man ingen ork kvar att gå till anfall.
I mitten av perioden var det ombytta roller då FBK bombarderade Frölundakassen men fick inte in pucken.
En till synes billig FBK-utvisning ställde till det för hemmalaget. Man fick precis in sin utvisade spelare då Joel Lundqvist tryckte in 1-3-pucken från nära håll efter 13:59.

Med drygt fyra minuter kvar fick FBK ett powerplay och ett mål var nog ett måste för poäng ikväll men fick inte till några vassa lägen.
Frölunda höll enkelt undan till slutsignalen och vann med 3-1. FBK´s fjärde raka förlust och formsvackan håller i sig.