Tionde SM-guldet till Färjestad efter vinsten i Luleå
Publicerad: 2022-05-12
Final 7
Luleå Hockey - Färjestad BK 0-3 (0-0, 0-0, 0-3).
Efter två jämna perioder tog Färjestad ledningen i den tredje perioden genom Jesse Virtanen och med 2:18 kvar kom 2-0 genom Linus Johansson. Joakim Nygård spikade slutresultatet till 3-0 i tom kasse.
Guldet skulle hem till Karlstad igen!

Första perioden

Hemmalaget tog hand om spelet och hade mer puck, man kom tre mot en efter två minuter men FBK-målvakten Dominik Furch räddade. I fjärde minuten spelade Martin Johansson fram till Joakim Nygård, skottet var bra men Joel Lassinantti stod i vägen.
Båda lagen spelade med stor intensitet och det small i närkamperna hela tiden. Backen Filip Pyrochta var framme och stötte pucken mot mål men Furch agerade starkt i sidled.
Ju längre perioden led, ju mer lyfte FBK upp spelet och slutminuterna var riktigt bra med flera långa anfall. Mållöst i paus efter 7-7 i skott.

Andra perioden

Mellanperioden blev jämn både spelmässigt och chansmässigtmen intensiteten bestod. Hemmalaget hade lite mer i den första halvan där Pontus Andreasson fick ett friläge i nionde minuten men Furch räddade igen. I nästa byte kom FBK fyra mot 2 och Michael Lindqvist med avslutet men Lassinantti plockräddade.
Andra halvan av perioden gick tydligt i bortalagets favör, inte minst då man fick två chanser i numerärt överläge. Jesse Virtanen sköt, Gustav Rydahl sköt och Per Åslund direktsköt på Marcus Nilssons fina passning men hemmamålvakten tog allt!

Tredje perioden

Luleå fick ett tidigt powerplay men det städade FBK bort på ett bra sätt, Furch gjorde ett par enklare räddningar.
Det följde några jämnare, böljande minuter innan Luleå tog över. Man fick långa anfall och skapade flera vassa chanser men om inte pucken gick utanför så räddade Furch.
Mitt i Luleåtrycket fick bortalaget till ett anfall där Patrik Lundh skickade in pucken i mitten till Jesse Virtanen. Virtanen sköt när hemmaspelare stck dit klubban och pucken satt i det högra krysset. FBK tog ledningen med 1-0 efter 10:33!
Luleå tvingades mot en stressad kvitteringsjakt och man fick ett rejält övertag och hade en puck i ribban.
Med 2:18 kvar ckockades hemmapubliken då Linus Johansson tryckte in 2-0 för FBK efter snyggt inspel av Victor Ejdsell. Nu var tionde SM-guldet nära!
Luleå plockade målvakten men Joakim Nygård satte spiken i kistan med sitt 3-0 i tom kasse.

Färjestad tar därmed sitt tionde SM-guld!!!