J20: Fjärde raka segern
Publicerad: 2019-01-26
Junior
Färjestad fortsätter ånga på och idag vann man borta mot Västerås IK med 4-3 vilket innebär fyra raka segrar för killarna i J20.
– I helhet en bra match där vi tillslut fann ett sätt att vinna, säger en tränaren Andreas Johansson.

Första perioden

Färjestad gick ut i ett högt tempo och fick tidigt utdelning när pucken satt i nätet efter 71 sekunder. Drygt tio minuter senare hade man en 3-1-ledning där ett bra fem mot fem-spel var ingrediensen till tre mål framåt. Målet bakåt kom efter slarv som ledde till utvisning där Västerås förvaltade det numerära överläget.
– Trevlig period där vi spelar riktigt bra hockey med hög effektivitet framåt och täta bakåt, säger Johansson.

Andra perioden

Andra perioden kantades av mycket utvisningar till fördel för Västerås som tog sig in i matchen. Även om spelet i boxplay varit bra senaste matcherna såg det annorlunda ut idag och periodsiffrorna skrevs till 2-0 och totalt 3-3 i matchen inför tredje.
– Tufft att få tre identiska mål emot oss och alla i boxplay, menar Andreas.

Tredje perioden

Efter ett fint snack i periodpaus kom Färjestad ut till tredje med känslan av att man varit det bättre laget och att siffrorna inte speglar matchbilden. Sagt och gjort tog man återigen tag i matchen och fick tillslut även utdelning i numerärt överläge. Ett mål som blev det sista och Färjestad kan vända hem med tre nya poäng.
– Vi var det bättre laget idag och jag är glad att vi fann ett sätt att vinna. Spelet bakåt har vi alltid varit bra i och nu börjar även chanserna framåt komma så jag är nöjd, avslutar en glad Andreas Johansson.

Matchfakta

Västerås IK-Färjestad BK 3-4 (1-3, 2-0, 0-1)
Målskyttar, FBK: Filip Olsson, Daniel Andersson, Johan Nordling och Victor Sandberg.

Skribent Viktor Algurén