”Bagarn” på återbesök - pratade om livet som hockeyspelare
Publicerad: 2019-10-07
föreläsning
Johan ”Bagarn” Andersson spelade i Färjestad BK säsongen 2009-10. Nu är han ute och föreläser om livet som hockeyspelare, och livet efter.

– Allt är inte guld och gröna skogar, säger han.

I fredags träffade ”Bagarn”, tillsammans med före detta elitspelaren Fredrik Svensson, Färjestads U18, J20 samt a-lag. En föreläsning om lite olika grenar av den problematik som finns i och runt livet som hockeyspelare.
– Vi gör det här tillsammans med SICO (hockeyspelarnas intresseorganisation) och SHL. Min del i det är att berätta om att det finns många fallgropar som man kan löpa risk att hamna i. För min del handlade det mycket om prestationsångest, berättar han.

Johan Anderssons karriär började lysande och det blev både landslag och hög lön under resans gång. Men mot slutet var det inte roligt längre.
– Under en period så satt jag på läktaren, skadad, med hög lön. Ett drömscenario kan tyckas, men för min del var det destruktivt. Jag mådde dåligt, man ville göra skäl för lönen.
En annan sak som en del spelare får uppleva är att inte vara önskvärd där man är.
– Det hände mig två gånger när jag var i LHC. Fick sparken helt enkelt. Under andra halvan av min karriär kan man säga att jag var utmattad. Kroppen orkade inte helt enkelt. Att då ha stora förväntningar på sig själv, från fans och allt vad det är blir svårt att hantera. Allt detta sammantaget förde med sig att man mår jättedåligt som människa när man egentligen bara vill spela och ha kul. Att vi är ute och föreläser om detta nu är för att ge unga spelare som vill upp, men också redan klara a-lagsspelare, en heads up att det kan gå fort. Det gäller att förbereda sig på att saker och ting kan ske, säger han.
{!A}

Med sig på besöket i Löfbergs Arena hade han Fredrik Svensson. Svensson hade en lång karriär i bland annat Luleå, AIK men också utomlands i Ambri-Piotta och Wolfsburg. En karriär lång nog att ge en fin plattform för framtiden. Om det nu inte varit så att han spelat upp varenda krona han tjänat.
– Att vara ute och prata med andra spelare är en del av min terapi och behandling. Jag är en spelmissbrukare och kommer förmodligen, likt andra missbrukare, alltid att vara det, säger han.

Han har levt ett liv i lögn gentemot sin familj och sina vänner, och när allt brakade så hade han stora skulder.
– Man blir bra på att ljuga. Jag har spelat bort allt jag tjänat plus lite till, så är det.

Just miljön i ett välbetalt arbete som idrottsman, i det här fallet hockey, finns det stora risker att hamna i ett spelmissbruk. Många tjänar stora pengar och har en hel del tid att spendera på sitt spelande.
– Allt började med kortspel i bussen för att sedan bara eskalera och när nätspelandet blev tillgängligt fanns det ingen hejd på möjligheterna. Det är egentligen inte pengarna i sig som lockar utan kicken man få när man dragit hem en pott. Det går dock aldrig att vinna för insatserna är alltid högre än det du tar hem, säger han.

GM Peter Jakobsson ser positivt på besöket.
– Vi hade Jonathan Hedström här för ett tag sedan som pratade om ätstörningar. Nu var ”Bagarn” och Fredrik här och berättade om sina upplevelser och liv i branschen. Det ger våra killar, kanske framförallt de yngre, en vetskap om att det finns fallgropar där ute och att vi som klubb ska bli bättre att fånga upp saker och ting innan det är för sent. Mår vi bra presterar vi bra, det säger sig själv.

De som besökt oss säger att många klubbar är lite rädda för att lyfta frågor som de här.

– Ja det verkar så. Vi har dock valt en annan väg och jobbar mycket med att folk som är hos oss ska må bra och de ska också känna att vi finns där om problem skulle uppstå. Jag ser inget negativt alls med det - tvärtom, säger Jakobsson.
{!B}
{!C}