Tommy Samuelsson invald i Hall of Fame
Publicerad: 2019-01-30
Utmärkelse
Färjestadslegendaren Tommy Samuelsson väljs in i svensk hockeys Hall of Fame. Han blir nu den 10:e medlemmen i den snart 118 personer starka församlingen med FBK-anknytning.

Tommy Samuelsson - en av de största i Färjestad BK genom tiderna. Nu väljs han in i svensk hockeys Hall of Fame.

Motiveringen:

"En legendar inte bara i Färjestads BK utan i svensk ishockey i stort. Två SM-guld som aktiv, två guld också som coach i Färjestad. Dessutom har han som coach fört upp Skellefteå till högsta serien, sedan de varit borta i sexton säsonger. Tre silver på sex VM är fina meriter, liksom två OS-brons. Tommy har fått Guldpucken och dessutom blivit Årets Coach. Som ledare har han också varit assisterande i Tre Kronor och verkat många år i Schweiz och Österrike. Hans spelstil var närmast vacker, en fantastisk skridskoåkare med en speluppfattning av sällan skådat slag. Kuriöst nog är han född i fotbollsmetropolen Degerfors."

Tommy Samuelsson spelade i Färjestad BK mellan 1976 och 1995. Han stod för 283 poäng (80+203) på 597 matcher. Han vann som spelare 3 mästerskap med Färjestad (1981,- 86 och -88). Samuelsson tröja nummer 2 är pensionerad och hänger i taket i Löfbergs Arena. Han avslutade sin spelarkarriär i Österrike och Schweiz.

Under sin aktiva karriär spelade Tommy Samuelsson 215 landskamper för Tre Kronor. Han tilldelades Guldpucken 1986.
{!B}

Han vann även 3 mästerskap som tränare. Assisterande 2002 och huvudtränare 2009 och 2011. 2009 vann han även priset som bästa tränaren i Elitserien. Samuelsson var även assisterande tränare i Tre Kronor under en period, där han var med och vann guld 2006 och silver 2003 samt 2004.

Tommy Samuelsson har för alltid en stor plats i Färjestad BK's historia. Nu har han det rättmäteligen också i Svensk hockey.

Läs mer om Tommy Samuelsson på Svensk ishockeys officiella Hall of Fame