FBK vann tredje raka
Publicerad: 2018-10-25
Matchreferat
Färjestad - Rögle 5-2 (2-1, 2-1, 1-0). FBK tog tag i matchen från start och det var aldrig något snack om vart segern skulle hamna. Robin Press gjorde sina första två mål i FBK-tröjan och Axel Ottosson sitt första i grönvitt.

Första perioden

Färjestad tog hand om spelet från start och tryckte på för ett ledningsmål. Därför kom 0-1 lite överraskande då Daniel Zaar sköt från vänstra tekningscirkeln och pucken slank in mellan benen på FBK-målvakten Adam Werner. Tid: 6:40.
FBK fortsatte att trumma på och i powerplay kom kvitteringen. Robin Press sköt i stolpen men Joakim Nygård tryckte in returen.
I sjuttonde minuten hade Per Åslund, Joakim Nygård och Linus Johansson ett mönsteranfall där den sistnämndes skott trillade ner bakom Justin Pogge i Röglemålet. En bortaback stötte bort pucken men kom snart tillbaka då Jens Westin sköt från blålinjen och pucken singlade in bakom en skymd Pogge.
2-1 kändes rättvist i paus efter 13-4 i skott för hemmalaget.

Andra perioden

Matchbilden från första perioden höll i sig, FBK styrde och ställde och oskar Steen hade ett närskott i stolpen. Rögle fick numerärt överläge och det gav resultat när Leon Bristedt åkte in vid mål och styrde in Ted Brithéns skott.
FBK forstatte dominera spelmässigt och fick powerplay, då klev backen Robin Press fram, grundlurade sin back och snärtade in 3-2 lågt på vänstersida. Det var hans första mål i FBK-tröjan!
Stekhete Press fortsatte sitt fina spel och efter 12:20 tryckte han in 4-2 från blålinjen, i högerkrysset bakom en skymd Pogge.
FBK hade full kontroll på matchen och ledningen var snarast i undrkant.

Tredje perioden

Vi bjöds på en helt annat hockey i tredje perioden då Rögle försökte offensivt för att nå en reducering. FBK hade inga större problem att spela på sin tvåmålsledning och de halvchanser som Rögle vaskade fram stoppade Adam Werner i hemmamålet.
Hemmalaget fick flera vassa kontringslägen och med knappa fem minuter kvar kom 5-2. Alexander Johansson sköt mot mål och Axel Ottosson stack fram klubban och styrde in pucken. Det var hans första mål i FBK-tröjan!