Viksten äntligen målskytt igen
Publicerad: 2022-12-08
Eftersnack
Efter en trög säsongsinledning och längre skadefrånvaro inledde Daniel Viksten målskyttet hemma mot Linköping.
– Jättefint pass och jag blev helt ren så det var bara att vispa till, pucken kom perfekt, säger Daniel efter sitt 1-0-mål.

De senaste matcherna har Daniel Viksten spelat ihop med Linus Johansson och Victor Ejdsell, en beprövad formation som spelade mycket tillsammans förra säsongen.
– Vi trivs bra ihop, vi vet vad vi ska göra och vilken våran roll är, säger Daniel efter 3-0-segern hemma mot Linköping.
– Vi fick ganska mycket tekningar i egen zon och det kändes som att vi gjorde det ganska bra, tycker jag.
Du var nära att bli målskytt tidigt med en puck i målramen?
– Ja, men det är bara att fortsätta att köra på, säger han.
Målet skulle komma och det var riktigt snyggt. Linus Johansson spelade ner till Victor Ejdsell bakom målet. Ejdsell tittade upp och såg Viksten i full fart framför målet. Passningen kom perfekt och direktskottet ställde Linköpingsmålvakten helt. Det var målvane Vikstens blott andra mål för säsongen, det första kom 6 oktober hemma mot Rögle.
Skönt att äntligen göra mål igen?
– Ja, det var jätteskönt, ler han.
– Jättefint pass och jag blev helt ren så det var bara att vispa till, pucken kom perfekt.
Sätter det sig i huvudet när du inte gjort mål på ett tag?
– Nej, man har varit i den här sitsen i 13 år så man kör på bara, säger han rutinerat.
Han hade en frånvaro på 8 matcher som ställde till det under matchtäta oktober.
Har det varit svårt att komma tillbaka efter skadan?
– Tufft förstås, man hamnar ju lite efter i spelet och det är att försöka kriga sig tillbaks, säger 33-åringen.
– Sen fick jag hoppa in nån match där vi hade ont om folk, där man nog skulle ha vilat.
Skön seger mot Linköping och nu väntar Frölunda hemma på lördag.
– Det var väl ingen jätte fartfylld match idag, det kommer att gå betydligt fortare på lördag så det gäller att vi är med från start.

Webredakt Hans-Göran Bäckström