Utvisningarna fällde FBK i Skellefteå
Publicerad: 2019-01-05
Matchreferat
Skellefteå AIK - Färjestad BK 4-2 (0-1, 1-1, 3-0). FBK hade ledningen med 1-0 efter första perioden och 2-1 efter den andra. I den tredje drog man på sig utvisningar och Skellefteå kunde med två mål i powerplay vända till 3-2 och även sätta 4-2 i tom målbur på slutet.

Första perioden

Med åtta(!) ordinarie spelare borta spelade Färjestad väldigt strikt och disciplinerat utan att för den skulle fegspela.
Efter tolv minuter kom ledningsmålet och det var ett riktigt klapp-klapp-mål. Johan Ryno spelade diagonalt till Oskar Steen som spelade tillbaka tvärs igenom hemmaförsvaret till Carl Jakobsson vid högerstolpen. 18-åringen tryckte enkelt in 0-1-pucken, hans andra mål denna säsong.
FBK fick fler chanser i powerplay men skapade inte mycket. SAIK fick också chansen med en man mer men Joakim Nygård var närmast mål i den sekvensen men pucken tog i ribban. Hemmalaget hade några halvchanser på slutet men Adam Werner spelade mycket stabilt.

Andra perioden

Gästerna hade bra koll första 5-6 minuterna men sen började Skellefteå få till flera långa anfall. Adam Werner gjorde några riktigt fina räddningar men när Jonathan Pudas fick på en backkanon i tionde minuten kunde han inget göra. Pucken satt klockrent i vänsterkrysset och FBK-målvakten var skymd av tre spelare och såg aldrig pucken komma.
I numerärt underläge fick Gustav Rydahl ett friläge men Mantas Armalis i hemmemålet räddade. Kort efter låg pucken i hemmamålet men målet blev bortdömt för en hög klubba från Nygård.
Men när FBK fick powerplay satt 1-2 på riktigt, Johan Ryno sköt och Jesper Olofsson (förra säsongen i just Skellefteå) lyfte in pucken.
FBK hade ett par fina lägen i slutminuten men Armalis höll tätt.

Tredje perioden

Skellefteå fick ett tidigt numerärt överläge och kvitterade till 2-2 då Oscar Möller petade in en retur.
FBK fortsatte dra på sig utvisningar, man klarade av en tvåa innan det small igen i periodens tredje numerära underläge. Emil Djuse sköt och Jimmie Ericsson styrde in 3-2-pucken.
Nu fick FBK jaga och man fick ett powerplay med fem minuter kvar, dock utan resultat. Man plockade målvakten för spel sex mot fem men då kunde Bud Holloway istället sätta 4-2 i tom bur.

Trots förlusten stod FBK för en riktig kämpainsats, t ex så hade Nygård hade 23:36 i istid och Ryno 22:43 vilket är extremt mycket för forwards.