FBK föll på Hovet efter straffar
Publicerad: 2020-02-11
Matchreferat
Djurgårdens IF - Färjestad BK 5-4 (0-2, 2-1, 2-1, 0-0, 1-0). FBK ledde matchen med 2-0, 3-1 och 4-3 men Djurgården jagade ikapp till 4-4 i tredje. Efter en mållös förlängning kunde DIF avgöra genom Manuel Ågren i sjunde straffomgången.

Första perioden

Färjestad fick en drömstart då Lukas Ekeståhl-Jonsson sköt ett skott som hemmamålvakten Kari Rämö lämnade retur på åt andra sidan. Martin Johansson kunde enkelt skicka in pucken med en backhand i halvtom bur. 0-1 efter 1:47!
Djurgården tog över spelmässigt men hade svårt att skapa de vassa målchanserna, skotten som kom tog FBK-målvakten Arvid Holm hand om.
Efter bra hemmatryck fick FBK en snabb spelvändning där Marcus "Lilliz" Nilsson styrde spelet. Den avgörande passningen från "Lilliz" över till andra sidan var briljant, som vanligt. Jonathon Blum fyllde på bakifrån och satte pucken i högra krysset och pucken gick in via stolpen. Rämö var chanslös i sidled och 0-2 efter 13:15!
FBK drog på sig periodens enda utvisning men spelade bra i boxplay samtidigt som Holm tog puckerna på ett säkert sätt.
Djurgården hade lite mer av spelet och vann skotten med 10-7 men FBK spelade enklare och lite rakare och ledde med 0-2.

Andra perioden

Djurgården tog tag i spelet direkt och reducerade till 1-2 redan efter 17 sekunder genom Manuel Ågren som tryckte in en retur.
Oscar Lawner fick ett jätteläge på en närretur men DIF-målvakten räddade. Hemmalaget dominerade och efter en FBK-utvisning fick man nytt powerplay. Puckarna ven runt FBK-målet men Holm var strålande i sitt målvaktsarbete.
Efter halva perioden jämnade FBK ut spelet och i femtonde minuten slet sig Carl Jakobsson halvt fri. Han fick pucken mot mål men revs ner, DIF-spelare kanade in i målet med pucken men domarna dömde bort målet av okänd anledning efter väldigt lång videokoll.

I sjuttonde minuten fick FBK sitt första numerära överläge och visade varför man är bäst i SHL med en man mer. Per Åslund var bakom mål och lurade DIF-målvakten fullständigt när han spelade tillbaka på första stolpen. Daniel Viksten utnyttjade läget och pricksköt in pucken när Rämö inte hann tillbaka till stolpen.
' Minuten senare kom 2-3-reduceringen då Alexander Holtz på egen hand åkte upp på högerkanten och fick in pucken i den minimala luckan som fanns mellan FBK-målvaktens axel och målburens högerkryss.

Tredje perioden

DIF fick åter en fin start på perioden då Linus Hultström ur liten vinkel skickade in pucken mot mål och via FBK-målvakten gick den in i mål. 3-3 efter 1:03.
Om hemmalaget hade tur på sitt kvitteringsmål så återgäldades den turen i sjunde minuten. Jonathon Blum skickade in pucken mot mål och trissan styrdes på Marcus Högströms skridsko och in bakom Rämö. Turligt men det var 3-4 efter 6:18!

Hemmalaget fick nytt powerplay och efter långt spel i anfallszonen kunde Linus Hulström sätta pucken där Holm hade massor med spelare framför sig.
Det var mycket känslor nu och domarna hade ett styvt jobb. FBK klarade ett nytt numerärt underläge och matchen gick till förlängning.

Förlängning

Första minuterna var ovanligt händelselösa för att vara spel tre mot tre men det exploderade i slutminuten. FBK hade flest lägen att avgöra, Jespser Olofsson var fri med sekunder kvar men DIF-målvakten räddade.

Straffläggning

Det var 1-1 i straffar efter Linus Hultströms (DIF) och Linus Johanssons (FBK) mål. Efter tre mållösa straffomgångar, gustav rydahl träffade stolpen, kunde DIF avgöra genom Manuel Ågren och bärga bonuspoängen åt hemmalaget.