Lindqvist och Nygård ett sylvasst radarpar
Publicerad: 2019-04-06
Eftersnack SF1
Färjestad har fått fram ett nytt, hyperfarligt anfallsvapen i skarpskytten Michael Lindqvist och fartfantomen Joakim Nygård. Men rollerna har varit ombytta de senaste matcherna, det är Lindqvist som spelar fram till målskytten Nygård.
– Fick passningen väldigt nära mål så det var att klippa till, målvakten var rätt så bortspelad, ler Nygård.

När Färjestadstränarna satte samman lite nya formationer i de sista kvartsfinalerna mot HV71 placerades centern Johan Ryno ihop med målskytten Michael Lindqvist och vindsnabbe Joakim Nygård. I sjunde och avgörande kvartsfinalen gjorde trion ett mål vardera vilket fixade avancemanget till semifinalen mot Djurgården.
I match ett mot DIF blixtrade firma Lindqvist och Nygård till i första perioden då de kom två mot en och Nygård satte det viktiga 2-0 målet. Precis som mot HV71 var det måltjuven Michael Lindqvist som stod för en avgörande,öppnande passning till Nygård.
– Kan ju inte skjuta när backarna går på mig, då får jag passa istället, ler Lindqvist.
Du ser ut att vänta ut backen?
– Ja, jag får försöka vara lite kylig, går han inte på så skjuter jag, går han på så passar jag, tycker Lindqvist.
– Han är bra på att hitta de där passningarna så det är bara att försöka sätta dit den, säger Nygård.
– Idag fick jag passningen väldigt nära mål så det var att klippa till, målvakten var rätt så bortspelad.
Ni har inte spelat så mycket ihop tidigare?
– Nej, vi hade några matcher i vintras ihop med Linus Johansson men annars har vi inte spelat ihop, säger Nygård.
– Vi skapade lite lägen idag och börjar hitta varandra lite mer nu, han är en skön spelare att spela med, bara att hålla klubban i isen.

FBK-stjärnorna var mycket nöjda med insatsen i första semifinalmatchen.
– De två första perioderna våra två bästa i slutspelet, tycker Lindqvist.
– De gjorde kanske inte sin bästa match idag utan kommer vara bättre framöver men vi kan också spela bättre.
Viktigt att ta ledningen med 1-0 i matcher?
– Viktigt att vinna första hemma och ta kommandot i matchserien. Det blev lite onödigt spännande på slutet, vi kan ligga på dem lite hårdare och vara mer noggranna men vi lyckades vinna, det är det viktigaste, säger Nygård.
Och nu väntar ett fullsatt och högljutt Hovet på måndag?
– Bra tryck där också så det kommer bli riktigt roligt, avslutar Nygård.