Rhodin: – Vi måste vara mer disciplinerade, göra rätt för oss.
Publicerad: 2021-10-07
Eftersnack
Det var inga muntra miner efter 5-6-förlusten mot Frölunda i Scandinavium. Offensivt bra men defensiven lämnade ganska mycket att önska.

Det blev rena målfyrverkeriet när Färjestad förlorade i Scandinavium med 5-6 efter förlängning. Det var länge sen undertecknad såg en match med så öppet spel och mängder med målchanser, det kunde blivit 10-10 om inte målvakterna spelat så bra som de ändå gjorde.

Varför blev det så här?

– Vi får inte bjuda på så mycket saker, får inte tappa markeringen, vi måste göra försvarsjobbet bra, det här måste vi rätta till! säger Thomas Rhodin.
– Vi bjuder på alldeles för mycket, det är markeringemissar, vi vet att de stressar i v¨årt powerplay, vi har en tekning där vi förlorar men de ska ändå inte få värsta målchansen, Vi gör alldeles för mycket misstag men tur att vi är så starka offensivt så att vi ändå har chansen att komma tillbaka.

Det blev ett målvaktsbyte tidigt i andra perioden och Dominik Furch kom in.

– Det är klart att vi pratade om olika scenarier och det blev ett läge efter deras 4-2, mest för att väcka laget, få ett momentum, säger FBK-tränaren.
– Det blev bättre efter målvaktsbytet, vi började förstå att vi måste försvara oss när vi inte har puck, vi måste göra rätt för oss. Men målvakterna ska absolut inte lastas för nåt av målen.

Haukeland hade ingen lätt uppgift?

– Jag håller med dig helt, han får otroligt svåra lägen mot sig, jag tycker synd om honom idag.

Frölundas ledningsmål till 5-4 med 25 sekunder kvar av andra perioden var extra tungt.

– Vi kunde ha lyft ut pucken men även om vi inte gör det så måste vi "boxa" ut, försvara oss, tycker "Totto".
– Det får inte ske, vi måste vara mer disciplinerade, göra rätt för oss. Chippa ut när vi ska och markera bättre, det är basic-saker.

Ändå fick ni med er en poäng.

– Släpper man in 6 mål och får ändå en poäng, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det. Tur att vi är så starka offensivt.

Tror du inte att Roger Rönnberg säger ungefär samma saker efter matchen?

– Jo, jag tror att han säger exakt detsamma, han är nog inte heller supernöjd, säger "Totto".
– Vi hade ju ett antal lägen till att göra mål, friläge mm.

På lördag väntar ny bortamatch mot Brynäs.

– Vi ska ta med det positiva från den här matchen men vi måste prata om att göra defensiven bra, ligga på rätt sida för då vinner vi matcher, säger FBK-tränaren.
– För mål gör vi, vi är så starka offensivt, det visade vi idag.