FBK gjorde match av det i Scandinavium
Publicerad: 2022-02-15
Matchreferat
Frölunda HC - Färjestad BK 6-4 (3-1, 2-1, 1-2 ). FBK tog ledningen genom Lucas Forsell men sen var det mest Frölunda i de två första perioderna. I den tredje perioden skapade FBK spänning i matchen då man gick från 5-2 till 5-4 och hade några kvitteringschanser. Hemmalaget avgjorde dock med 6-4 i tom kasse på slutet.

Första perioden

Färjestad stod upp bra första minuterna och tog ledningen i femte minuten. Lucas Forsell fick pucken på högerkanten och trots att vinkeln var skral så snärtade han upp pucken i första krysset bakom Niklas Rubin i Frölundamålet.
FBK drog på sig en utvisning, där Albert Johansson bröt ett friläge men fällde hemmaforwarden, och det blev rena bombardemanget mot FBK-kassen. Dominik Furch tog dock skotten på mål och de andra smet utanför.
Ny FBK-utvisning i elfte minuten resulterade i 1-1 då Ryan Lasch vallade in pucken via Furch.
I sextonde minuten kom 2-1 då Lasch kunde peta in en retur i tom kasse efter Andreas Borgmans stolpskott. Med knappt två minuter kvar kom även 3-1 efter att Theodor Niederbach tryckte in en retur. FBK avslutade med ett powerplay men fick trots bra spel inte in pucken. Frölunda det klart bättre laget och skotten var 20-9.

Andra perioden

FBK fick en drömstart på perioden när Joakim Nygård passade in till Albert Johansson som direktsköt, pucken for in mellan benen på Rubin. 3-2 efter 23 sekunder!
Efter sex minuter hade Frölunda ett riktigt långt anfall där de grönvita gick på knäna och Niederbach kunde trycka in 4-2, åter på en retur.
Hemmalaget dominerade spelmässigt och fick även in 5-2 i periodslutet efter en två mot-etta, Furch fullständigt chanslös på Elmer Söderbloms direktskott.

Tredje perioden

FBK plockade ut målvakten Furch och Dennis Hildeby fick hoppa in mellan stolparna. Han sattes på prov ganska rejält men räddade skotten från hemmaspelarna.
Frölunda spelade enkelt på resultatet och hade bra kontroll även om FBK stack upp i några spelvändningar.
I elfte minuten kom FBK´s 5-3-reducering då Michael Lindqvist kunde skicka in sin egen retur och det födde ett visst hopp för de grönvita.
FBK fortsatte att gå på offensiven och 5-4 kom efter 13:43 då Lucas Forsell sköt och Per Åslund styrde in pucken bakom en snopen Frölundakeeper. Nu var det match på allvar igen!
Hemmalaget var stressat och FBK jagade kvittering. Man plockade ut målvakten med 2:43 kvar men det blev omgående 6-4 i tom kasse och nu orkade inte FBK resa sig igen.

FBK kämpade och slet och gav sig aldrig, trots att man saknade OS-centrarna Gustav Rydahl, Jacob de la Rose och Linus Johansson samt Martin Johansson, även han center, på hemmaplan.