Marissa Graham har landat i Karlstad
Publicerad: 2020-10-30
Dam
Samarbetet med Brock University i Kanada har skördat ännu en frukt. Marissa Graham har landat i Karlstad för att fortsätta sin hockeykarriär.

– Det ska bli spännande att spela i Färjestad, säger hon.

Lång historia kort. Marissa Graham gästade förra hösten Kristinehamn och Girl Hockey Camp. Där stötte hon på damlagets tränare Niclas Malmquist som lite på skoj antydde att ”vill du inte komma och spela med oss”?
– Lite så var det faktiskt. Det blev faktiskt så att hon också var med och spelade en internmatch under campen förra hösten, säger Malmqvist.

Men just där och då var det inte aktuellt med en utlandsflytt för Graham då hon just avslutat sin tid vid Brock University och flyttat tillbaka till hemtrakterna i Alberta, Kanada.
– Jag var vid ett vägskäl. Ska jag fortsätta spela hockey eller satsa på den civila karriären. Jag såg ju mina vänner som skaffade familj, hus och klättrade i det civila. Någonstans ville jag väl inte släppa hockeyn, men gjorde det ändå. Hemma i Alberta är inte damhockeyn så utbredd, och med Covid blev tillfällena ännu färre. Det fanns bara några camper att vara med på, samt att det fanns istid för egen träning. Ju mer tiden gick så kom saknaden efter ett lag, och under det senaste året ha jag jobbat och sparat pengar så jag nu har råd att göra den här resan, säger Graham som själv tog initiativet att söka sig till Färjestad.

Det är dock en spelare som Malmquist ser kunna göra stor nytta i dagens Färjestad.
– Nu måste vi först få henne spelklar rent pappersmässigt. Sen ska hon givetvis få chansen att spela sig i form och vänja sig med den större isytan. Men blir allt klart med alla papper så är tanken att hon ska debutera redan på tisdag mot Leksand här hemma i Löfbergs Arena, säger Malmquist.

Vad är det för spelartyp som kommer hit?

– Jag gillar att göra saker ordentligt från grunden. Spela ett enkelt och tryggt spel och kanske framförallt hålla rent framför mål. Jag är ganska fysisk i mitt spel och det är också en hockey jag gillar att spela, säger hon och tränare Malmquist håller med.
– Jag kan tycka att vi kanske har saknat den spelartypen. Vi har släppt till lite för mycket ytor framför mål och med Marissas intåg så ser jag en möjlighet att vi blir starkare just där.
{!A}

25-åriga Marissa Graham ser hockeyäventyret i Sverige som en liten nystart på hockeykarriären och kanske i livet som stort.
– Jag har studerat, och senare jobbat med, marknadsföring och har en ambition att få fart även på den karriären när jag landat in här. Men just nu ska jag lära mig att hitta i Karlstad och kanske lära mig ett och annat svenskt ord på vägen, skrattar hon.

Fredagseftermiddagen i arenan avslutades med att assistera de allra yngsta tjejerna som i många fall tog sina första skridskoskär.
– Alla har vi varit där nån gång, säger hon och tittar ut över isen.