Förändringar i Löfbergs Arena till kommande säsong
Publicerad: 2018-08-09
Löfbergs Arena
Till kommande säsong kommer det ske en del förändringar i Löfbergs Arena, där några av dessa kommer att märkas av mer än andra. De två stora är att kamerapositionen flyttas ned i logeplanet, samt att Restaurang Nitton32 byggs ut.

I måndags hade vi den första isträningen för säsongen. En mycket välbesökt träning där uppskattningsvis 2 800 kom för att se laget.
Där kunde också publiken se den förändring som görs på ståplats, där restaurang Nitton32 byggs ut och tar en del av läktaren i anspråk.
– Vi gör förändringen för att tillmötesgå allt fler som har önskemål att kombinera hockey med mat och dryck. Sedan kommer vi aldrig från det faktum att just Nitton32 är en facilitet i huset där vi har verksamhet 320 dagar på ett kalenderår, allt från luncher, matcher och andra arrangemang. Vi har växt ur den befintliga lokalen och har sett ett behov av att utöka, säger VD Stefan Larsson.

Det har framkommit oro för att Färjestad nu ”bygger bort” ståplats.
– Så är det ju inte. Vår gamla ståplats hade en kapacitet på 1600 åskådare. När vi startar säsongen kommer den att ha en kapacitet på 1200 stående. Vi har alltså minskat med 400 platser på en sektion där snittbesöket de senaste säsongerna legat på ungefär 800 personer per match, säger Johan Kemi, event- och privatmarknadschef.

Kan det rent av bli ett bättre ljud med tanke på hur akustiken förändras?

– Så kan det mycket väl bli. Vi vet vad ståplats kan leverera i form av ljudkuliss och stämning, och med den vägg som nu kommer bakom så kan det ju bli så att ljudet tar en liten annan väg och på så sätt förstärker ljudbilden jämfört med tidigare, fortsätter Kemi.

Beslutet att bygga om restaurangen och att ta en del av ståplats i anspråk är inget beslut som tagits över en natt.
– Vi för ständigt en dialog med vår publik, såväl sittande som stående, om de förändringar vi har tankar om att göra och så har även varit fallet den här gången. Vi pratar även löpande med våra supporters om en alternativ placering av ståplatsläktaren, men där har vi inte kommit fram till någon lösning ännu. Däremot hoppas vi på att dialogen fortsätter i ett positivt klimat, säger Stefan Larsson.

Övriga förändringar som kommer att märkas tydligt är att vi har en ny sarg. Den nya sargen är 13 cm lägre än den gamla vilket gör att man från många platser i arenan kommer att se isen på ett mycket bättre sätt. Det nya plexit är också i ett material som är lättare att hålla rent, vilket också kommer att göra att sikten blir bättre.

För tv-tittarna kommer det att bli en helt ny tittvinkel då kamerapositionen flyttas ned. Kamerapositionen kommer nu att vara precis på den plats den var i gamla Färjestads Ishall.
Vi som är gamla nog att minnas hur det såg ut vet att det kommer att bli en stor skillnad.