Pontus Lägge: – Vi vill utbilda bra människor
Publicerad: 2019-11-08
Junior
Allt kretsar kring ishockeyn i den här branschen. Det vill Färjestads U16-tränare Pontus Lägge ändra på.

– Det är hockey vi håller på med, men vi får aldrig glömma bort människan bakom gallret, säger han.

Pontus Lägge är ny för säsongen i Färjestad BK. Han har uppdraget som U16-tränare, som enligt honom själv är den kanske tuffaste tiden som juniorspelare.
– Det finns många faser i juniorhockeyn. Slutfasen, när du inte vet om du får ett kontrakt när du är färdig J20-spelare är också tufft. Men den kullen jag har hand om har jäkligt mycket runt sig. De är 15-16 år, det är nu det kanske börjar förekomma toppningar i lagen, det är TV-pucken, selekteringar, hockeygymnasieintag med mera. Det finns många stressmoment utanför själva rinken, och det är dessa som jag nu vill ta ett krafttag med, säger han.

Pontus har själv haft en uppväxt med många prövningar.
– Jag har levt med en far som haft ett sjukdomstillstånd sedan jag var 10. När jag var 23 så gick han bort och med det även min stora stöttepelare och rådgivare. Jag fick i tidig ålder lära mig att klara mig själv och ta svåra beslut. Det blir ju inte alltid så bra när man är i den åldern för du har liksom inte livserfarenheten, menar Lägge.
{!A}

Nu vill han dela med sig av sina idéer och erfarenheter och han gör det i ett projekt som han kallar ”Lärdom för livet”.
– Det är en tanke som jag haft sedan jag pluggade Sports Coaching under tre år vid Göteborgs Universitet. Jag vill lära mina spelare mer än bara ishockey och det är här de olika delarna kommer in.
{!B}

• Kosten
    – Kost för prestation. Vad äter vi och hur mycket behöver vi stoppa i oss för att ge oss de bästa förutsättningarna för att lyckas. Vi har också ett samarbete med en dietist som heter Karoline Pettersson. Hon har klienter från både SHL och NHL och hon har pratat om balansen i det vi stoppar i oss.
  • Livet utanför rinken
    – Det här sitter ju ihop med det ovan, men det är ju en sak att äta och en helt annat grej att själv laga sin mat. Arenakockarna Simon och Andreas har haft en liten utbildning med oss. Vi delade in i lag och körde en variant av ”Kockarnas kamp” där de fick laga Stroganoff, en torskgryta, köttfärssås och pannbiff. Sedan gick jag tillsammans med tränargruppen och kockarna runt och smakade av som domare.
    {!C}

Var det bra?

– Det var så in i helskotta bra! Det var jättehög nivå, killarna hade roligt och de lärde sig en hel del de har nytta av utanför rinken.

• Egen föreläsning
    – Här kommer jag att blottlägga mig själv en hel del när jag berättar om saker ur mitt liv. Hur man kan vända en negativ trend, och där tar jag ju upp det här med min far som hade ett sjukdomstillstånd från det jag var 10 år. Det handlar om att vända det negativa till något positivt, samt att lära sig att man kommer att möta motgång i livet, gå igenom frustrationsfaser. Men i allt det där gäller det att lära sig att hitta sitt inre driv. Jag har ju själv blivit lite naiv i det.

Hur menar du?

–Jo, men att säga till mig själv att ”fan, det går”, att kämpa på. Det kommer nog från att ha sett en människa kämpa mot oddsen i 14 år, säger han.
{!D}

• Den nya manligheten
    – Här vill jag ställa den gamla ordningen mot den nya. Den gamla stämningen i samhället mot den nya, i hur vi är mot varandra och hur vi uppfattas. Det finns en viss status i att vara elitidrottare och det gäller att kunna hantera den. Vill även få in hur vi pratar till varandra, hur vi beter oss som män/killar, att det är okej att visa känslor och att bryta trenden. Koppling till att majoriteten av de självmord som görs är av män. Bryta tysnadskulturen och normen hur en man/kille ska vara. Speciellt sätt till den ”machokultur och idrott” vi lever i dagligen.
  • Att bli elitidrottare
    – Här kommer vi ta hjälp från friidrotten som i mångt och mycket har en individuell inriktning och där de tränar hårt vid ganska ung ålder. Vi kommer att ta hjälp av våra a-lagsspelare och se på dokumentärer. Allt för att ge våra spelare en bild om vad som krävs för att bli en elitidrottare.
  • Mentorskap
    – Våra killar är 15-16 år och tanken är att de ska få ta hand om spelare i yngre kullar. Det är ett bra sätt att lära sig att ta ansvar.
  • Utmana skallen
    – Jag är själv en tänkare och jag vet att det finns i alla åldrar. Jag vill kunna utmana killarna i att tänka själva och inte bara rätta sig in i ett system. Jag vill att de också utmanar mig med sina tankar. Men det är en läroprocess i att våga tro på sig själv och sina tankar och sedan konfrontera någon annan med dom. Jag vill gärna ge dem ett verktyg att ha med sig, att ge perspektivskiften och utmana tankeverksamheten kopplad till självreflektion och olika reflektions varianter

Man kan lugnt säga att du förlänger skoldagen med 100%.

– Haha! Absolut, det kan man säga.

Känner du att ditt projekt passar in där du är nu, i Färjestad BK?

– En av anledningarna varför jag hamnade här. En förening som bryr sig om människorna - stort hjärta. Föreningen och projektet passar dessutom väl ihop med min tränarfilosofi där jag även tror på att mår människan bra kommer spelaren att må bra och mår spelaren bra kommer den att prestera bra dvs en positiv synergieffekt och en positiv spiral uppåt vilket innebär att vi utvecklar och kan utveckla än mer än annars vilket gör att det blir roligt att komma hit varje dag för såväl spelare som ledare.
{!E}
{!F}