Färjestad klart för kvartsfinal
Publicerad: 2022-03-24
Matchreferat
Färjestad BK - Växjö Lakers 2-3 (1-0, 1-1, 0-1, 0-1)
Det blev en rysare i sista grundserieomgången. Färjestad tog ledningen med 2-0 i andra perioden och hade då femteplatsen i tabellen i sin hand. Men Växjö kvitterade i den tredje och avgjorde sen i förlängningen.
Färjestad möter nu Skellefteå i kvartsfinal nästa fredag.

Första perioden

Tempot var väldigt högt från start och Jesse Virtanen hade matchens första farliga läge men pucken tog på målvakten Emil Larmis vänstra axel och gick över. Sen var det Växjö som tog hand om spelet med böttre skridskoåkning, snabba passningar och tyngre närkampsspel. Efter fem minuter skulle Erik Johansson bara lyfta upp ledningspucken från nära håll men FBK-målvakten Dominik Furch sprattlade liggande till och fick upp sina skydd, en jätteräddning.
Färjestad hade svårt att få stopp på Växjö i mittzonen och fick inrikta sig på försvar under långa stunder. Växjö skapade dock inte de riktigt heta chanserna.

I trettonde minuten sprack målnollan i matchen och det var hemmalaget som tog ledningen. En långpuck ner bakom Växjömålet jagades av Victor Ejdsell som var först dit, målvakten Larmi kom på mellanhand och Ejdsell skickade in pucken framför mål. Där kom Limus Johansson perfekt och sköt direkt i det tomma målet. 1-0 efter 12:25!
FBK höjde sig spelmässigt, fick lite bättre fart på skridskorna och tog kamperna lite bättre i periodslutet. 1-0 stod sig till paus efter 4-10 i skott, det kunde FBK vara tacksamma för.

Andra perioden

Färjestad kom ut med betydligt bättre fart i sitt spel och det var ganska jämnt spelmässigt. Efter 5:48 kom 2-0 efter att Linus Johansson bakom mål spelat fram till Daniel Viksten. Från fem meters håll missar inte Viksten, pucken satt hårt mellan benskydd och klubbhandsken på Växjömålvakten.
Minuten senare sänkte Ludvig Nilsson FBK-forwarden Oscar Lawner med en tackligt som såg ut att ta i huvudet och Nilsson fick lämna isen med ett matchstraff. FBK fick fem långa minuter i powerplay och hade några fina lägen för Vikssten och Ejdsell men fick inte in pucken.
Växjö fick nästa chans i numerärt överläge och då reducerade man efter ett direktskott från Julius Nättinen efter 15:02.
FBK drog på sig två raka utvisningar i periodslutet och fick inleda tredje perioden i spel tre mot fem i hela 1:37.

Tredje perioden

Med två man mer satte Växjö rejäl press men hemmalaget hanterade det hela på ett fantastiskt sätt och klarade hela det numerära underläget.
Växjö jagade kvittering men FBK spelade starkt i egen zon och höll motståndarna på utsidan.
Kvittering kom ändå efter 12:50 då Martin Lundberg styrde in ett backskott bakom en skymd FBK-målvakt.
Avslutningen blev rafflande där ett mål för endera laget hade betytt allt från femte plats till sjunde plats i tabellen. Det blev dock inga mer mål under ordinarie matchtid.

Förlängning

Färjestad hade flera lägen att avgöra i förlängningen, bl a hade Albert Johansson ett friläge. Men det var Växjö som vann efter Joel Kellmans solomål.

Att FBK föll till slut hade bara en akademisk betydelse, oavsett resultat i förlängningen så står ändå Skellefteå som motståndare i kvartsfinalen som inleds nästa fredag.