Ineffektivt FBK föll tungt hemma mot Oskarshamn
Publicerad: 2021-10-14
Matchreferat
Färjestad BK - IK Oskarshamn 1-4 (1-1, 0-1, 0-2). FBK dominerade långa stunder spelmässigt men fick inte in pucken. Oskarshamn visade däremot enorm effektivitet och utnyttjade sylvasst sina lägen.

Första perioden

Hemmalaget tog tag i spelet från start och fick med sig ett numerärt överläge i fjärde minuten. Daniel Viksten hade ett jätteläge på ett direktskott men Tim Juel i bortamålet kanonräddade. I spelvändningen skickade Oskarshamn in pucken framför FBK-kassen och Johan Johnsson kunde peta in den bakom Dominik Furch, ett passivt hemmaförsvar får ta på sig det målet.
FBK fortsatte att trycka på, hade långa anfall och skapade en hel del kvitteringslägen. Efter halva perioden kom 1-1 rättvist då Joel Nyström skickade in pucken mot mål, styrdes på en bortaspelare och in i nätet. Det var Nyströms första SHL-mål i FBK-tröjan.
I anfallet efter var det nära igen för hemmalaget med Oskar Lawner prickade ribban.
FBK dominerade resten av perioden också även om Oskarshamn stack upp några gånger. 1-1 i paus efter 14-4 i skott var nog gästerna mycket nycket nöjda med.

Andra perioden

Joakim Nygård var på väg igenom redan i första bytet men IKO-målvakten räddade. FBK drog på sig en utvisning men den städade man av effektivt med aggressivt spel.
Efter 6:29 kom 1-2 då Joakim Engström bakom mål svängde fram och lyckades trycka in pucken bakom Furch.
Hemmalaget jagade kvittering och Nygård fixade fram en straff i åttonde minuten. Daniel Viksten tog hand om den men hans skott räddade Juel med plockhandsken.
FBK fortsatte att trycka på och hade en handfull riktigt heta målchanser men saknade det lilla sista i avslutningarna. Oskarshamn hade samtidigt ett par vassa spelvändningar som kunde resulterat.

Tredje perioden

Matchbilden var relativt klar från första nedsläpp, FBK dominerade och jagade kvittering medan Oskarshamn spelade på kontring. Hemmalaget hade chans på chans men fick inte in pucken. Eget försvarsslarv gav en straff till bortalaget men Furch räddade Fredrik Olofssons strafförsök.
FBK fick kort efter ett powerplay men saknade skärpan i avsluten. I mitten av perioden kom istället 1-3 då starffsumparen Olofsson fick revansch och stänkte in pucken från halvdistans.
Nu var uppförsbacken både lång och brant för hemmala´get. FBK försökte och försökte men gästerna försvarade sig bra och kontrade farligt. På slutet plockade FBK ut målvakten men det straffade sig då Patrik Karlqvist stängde matchen med 1-4 i tom kasse.

FBK hade 38 skott på mål men fick bara in en puck. Oskarshamn, som ska ha all heder av sin insats, gav hemmalaget en lektion i effektivitet för FBK saknade verkligen inte målchanser.

Webredakt Hans-Göran Bäckström