Rydahl: – Det får fan inte se ut så här!
Publicerad: 2021-12-02
Eftersnack
Besvikelsen var mycket stor när Gustav Rydahl skulle kommentera insatsen efter hemmamatchen mot Skellefteå, förlust med 3-6.
– Det får inte se ut så här, vi börjar tumma på saker, spelar inte rejält och förlorar kamper framför mål, suckar FBK-centern.

Formationen med Gustav Rydahl, Joakim Nygård och Lucas Forsell var Färjestads klart bästa mot Skellefteå. De låg bakom alla tre målen i 3-6-förlusten.
Men besvikelsen var enorm när Rydahl skulle ge sin syn på matchen efteråt.
– Det får fan inte se ut så här!

Vad måste ni göra bättre?

– Vi måste hitta vårt spel, det har gått halva säsongen nu. Vi måste hitta vår identitet, att vi är fyra kedjor som kuggar i varann, det är dit vi måste komma, då får vi tryck, säger "Gurra".
– Vi måste slänga in pucken mot mål, ha gubbar där och vinna kamper framför mål. Vi har tränat hela sommaren för att vinna kamperna.
– Hockey handlar om att vinna närkamper, brösta upp sig lite och ha en aura, visa att vi är starka, det gäller även mig.
I tredje perioden jagade FBK kvittering men drog på sig två raka utvisningar och 3-4 blev hastigt och mindre lustigt 3-6 på bara några minuter. Spelet i numerärt underläge lämnar en del att önska, har gjort så under stora delar av säsongen.
– Vi måste komma upp där, vi sjunker ihop lite väl mycket, inte låta dem spela runt, runt utan kunna låsa en sida, som de gör mot oss, tycker han.
Matchen spelades inför drygt 5000 åskådare, sämsta hemmasiffran i höst.
– Vi får alltid bra stöd från publiken så vi måste spela bättre för dem, all heder till dem.
FBK-centern fortsätter:
– Hockey är en lagsport så vi måste jobba mer tillsammans, hitta vårt spel och hjälpa varandra. Nu ska vi kriga på, ge oss fan på att vinna nästa match på lördag.

På lördag väntar tabellfemman Oskarshamn på bortais.
– Ett bra hockeylag, de litar på sitt spel och hittar alltid lösningar. En tuff bortamatch så det gäller att vi kommer hit till imorgon och hittar vad vi ska göra för att vinna mot Oskarshamn på lördag.