FBK-seger borta mot Linköping
Publicerad: 2021-12-26
Matchreferat
Linköping HC - Färjestad BK 1-3 (0-1, 0-1, 1-1). Färjestad tog ledningen i en jämn första period genom Gustav Rydahl. I den andra dominerade FBK kraftigt och ökade till 0-2 genom Pontus Widerström i numerärt underläge. Linköping reducerade i tredje men Gustav Rydahl avgjorde med sitt andra mål i matchen, nu i tom målbur.

Första perioden

Det var bra tempo från start och två lag som ville gå på offensiven. Timingen var dock inte den bästa efter juluppehållet och det var ont om målchanser. Hemmalagets Ben Maxwell fick ett fritt läge efter sex minuters spel men Dominik Furch var med på närskottet.
FBK fick första chansen i numerärt överläge men man bjöd nästan på ett mål för Linköping. En långpuck missbedömdes av FBK-målvakten Furch som skulle rensa och Georg Weigelt fick öppet mål. Vinkeln var inte den bästa och pucken tog i första stolpen. I nästa anfall kunde FBK istället sätta ledningspucken genom Gustav Rydahl som från höger tekningscirkel dunkade in pucken mellan plock och benskydd på David Rautio som nog var lite skymd av egen back. 0-1 efter 15:23!
Per Åslund och Rydahl var nära att öka på målskörden minuten senare men nu räddade Rautio. Linköping fick också ett powerplay men det spelade FBK bort med ett aggressivt spel.

Andra perioden

Linköping fick en ny chans i powerplay och då kom målet - för FBK. FBK spelade åter väldigt aggressivt och Linus Johansson stal pucken på offensiv blålinje. FBK-kaptenen spelade ut till vänster där Pontus Widerström dunkade upp pucken i första krysset. 0-2 efter 3:15!
LHC lyckades inte spräcka nollan trots en man mer och när utvisade Gustav Rydahl kom in på isen igen ficka han ett friläge som Rautio dock räddade. När FBK väl blev fulltaliga igen tog man över spelet ganska rejält och man var betydligt närmare 0-3 än LHC var en reducering trots att hemmalaget kom tillbaka något i slutminuterna.

Tredje perioden

Linköping satsade hårdare framåt och spelet blev öppet, böljande och det var målchanser åt båda håll. Hemmalaget spelade mer deperat och FBK tvingades försvara sig och man offrade sig hämsynslöst, Victor Ejdsell täckte ett stenhårt slagskott med armen.
Hemmalaget fick ett powerplay efter halva perioden och precis när överläget var slut tryckte Marcus Ljung upp pucken i nättaket. 1-2 med 7:48 kvar.
FBK spelade av tiden på ett bra sätt, med 2:39 kvar tog LHC timeout och plockade målvakten. FBK vann en tekning i egen zon och Gustav Rydahl kunde ta pucken, precis på mittlinjen sköt han och 1-3 satt säkert i det tomma målet med 2:21 kvar.
FBK spelade säkert av resterande tid och vann därmed sin fjärde raka seger.