Linus Johansson matchhjälte i femte perioden
Publicerad: 2022-04-26
Eftersnack
Färjestads lagkapten Linus Johansson blev stor matchvinnare i den sjätte semifinalen när han avgjorde efter 100:56 minuters spel och tog FBK till sin första SM-final sen 2014.
– Det viktigaste målet i min karriär! säger Linus.

Den sjätte semifinalen blev den mest dramatiska med flera vändningar i resultatet. Färjestads 1-0 blev 1-2 innan FBK vände till baka till 3-2. Rögle vände tillbaka till 3-4 men FBK kvitterade till 4-4 och matchen skulle avgöras i "sudden death". Där dröjde det hela 30:56 innan Linus Johansson kunde avgöra inför en euforisk hemmapublik. Han avgjorde inte bara matchen utan målet tog Färjestad till SM-final mot Luleå.

Berätta om målet.

– Kom in i ett byte och "Marre" (Martin Johansson) hade bra fart in i anfallszonen och vände upp mot 3-4 stycken Röglespelare. När jag fick passet innanför blå tänkte jag att jag skulle gå för det. Jag ville jag bli av med första killen, tog mig förbi och ville skjuta bara, jag vet inte vart den gick in, berättar matchhjälten.
– Det viktigaste målet i min karriär!

Joakim Nyård borde ha avgjort matchen minuten tidigare men missade öppet mål.
– Ja, haha, han tackade mig väldigt mycket, jag vet inte hur mycket han hade att skjuta på men jag tror den tog på klubbskaftet på målvakten.

Hur mår kroppen efter en så lång match?

– Huvudet är med och kroppen är med, klart man får en liten krampkänning nån gång men tycker ändå med tanke på vår fantastiska fjärde period där vi trycker ner dem fullständigt att vi sparar lite på energin. Vi har ju pucken och slipper jaga som de gör, det tror jag blev avgörande.

Hur summerar du semifinalserien mot Rögle efter 4-2 i matcher?

– Sett över sex matcher så tycker jag att vi vinner rättvist mot Rögle, vi har spelat bättre i fler perioder än vad de har.

Och nu blir det SM-final mot Luleå.

– Otroligt kul, första SM-finalen jag spelar i SHL, jag har spelat final i Norge tidigare, säger Linus.
– Vi möter det kanske det absolut mest konsekventa laget och bästa laget sen oktober, november så vi står inför den största utmnaningen hittills men går man till final så vill man inte bli tvåa.

Ska ni börja med seger på bortaplan mot Luleå, som mot Skellefteå och Rögle.

– Ja, det får man hoppas på, vi ska väl gå igenom det det hur vi ska agera, de är en svår nöt.
– De har stora, riktigt tuffa backar och intesiva forwards som jobbar stenhårt, det blir en nöt att knäcka. Vi får väl se vad "mr Mitell" kommer upp med nu i dagarna.

Hur förbereder ni er nu efter en så lång match, 100 minuters spel?

– Vila knoppen imorgon då vi har ledigt och tar det lite lugnt på torsdag. Sen får man trycka på knappen igen.

Luleå har spelat spelat tio matcher i kvart och semi, ni har spelat 12 matcher, spelar det nån roll?

– Nja, vi är ju inne i det och man kan ju vända på det och säga att vi slagit trean och ettan i serien, bara tvåan kvar.

Vad ger du FBK för chans i finalen?

– En jäkligt go chans, vi är ett hårt jobbande lag som har höjt nivån individuellt på varje spelare.