Sebastian Erixon inblandad i det mesta
Publicerad: 2020-02-18
Eftersnack
Backen Sebastian Erixon stack ut ordentligt när Färjestad bortavann mot Örebro. Ett mål och två passningspoäng blev det när laget vann i förlängningen med 4-3.
– Starkt att komma tillbaka tre gånger och få med sig två poäng härifrån, konstaterar Erixon.

Som assisterande lagkapten vill Sebastian Erixon vara en av de drivande i Färjestad, både på och vid sidan av isen. Mot Örebro klev FBK-backen fram ordentligt och visade vägen i tredje perioden när FBK hamnade i underläge med både 1-2 och 2-3.
Först låg han bakom framspelningen till 2-2 målet.
– Åkte in mot målet och passade till (Aleksi) Mustonen som sköt, sen tryckte (Michael) Latta in pucken, säger Sebastian om sin offensiva raid.
Sen pangade han in 3-3-pucken med ett rejält slagskott som satt perfekt i vänstra krysset.
– Bra tekningen bak till mig och bra täckt framför mål, får man bara pucken på mål där så brukar den sitta.
Som grädde på moset fanns han med vid det avgörande 4-3-målet i förlängningen men där får vi väl ändå vara ärliga och säga att målet till stor del var passningsgeniet Marcus Nilssons förtjänst. Hans långa passning igenom Örebroboxen gav öppet för Gustav Rydahl som inte gjorde något misstag.

Örebro var det bättre laget i första perioden.
– Ja, där gjorde "Mackan" några viktiga räddningar för oss. Men sen tyckte jag att vi växte mer och mer i matchen och tog över i andra och tredje, säger han.
– Starkt att komma tillbaka tre gånger och få med sig två poäng härifrån.

Det är väldigt händelserika matcher mot Örebro?
– Det är bra inramning, fulla arenor, bara tio mil mellan städerna och det måste vara roliga matcher att kolla på, ler han.

Hur skönt var det att bryta bortatrenden med sju raka förluster?
– Bara ni i media som tänker på det, vi har varit bra med i matcherna och det har varit förluster med uddamålet, sudden eller straffar.

30-åringen verkar närma sig toppformen med sitt aggressiva och uppoffrande spel. Mot Örebro hade han 22:01 i speltid (näst mest i FBK), ett mål och två assist samt 6 skott på mål (mest i FBK).
– Jag känner mig pigg och fräsch, det känns bra i kroppen. Och jag vill verkligen vara delaktig i spelet åt båda hållen.

På torsdag väntar Frölunda på hemmaplan.
– Kul, det blir väl fullt hus och härlig stämning!
Inga problem med laddningen då?
– Nä, det går av sig självt, avslutar han.

Webredakt Hans-Göran Bäckström