Åslund tvåmålskytt i prestigemötet
Publicerad: 2020-03-07
Eftersnack
Per Åslund gör sin bästa säsong någonsin och satte personligt poängrekord efter två mål och en assist mot Djurgården.
– Alltid kul att vara med och bidra framåt, även om det inte är det viktigaste, säger "Åsa".

– Extremt skön och viktig seger, bra match, säger en nöjd Per Åslund efter 4-1-vinsten mot Djurgården.
Väldigt kul att se på, var det lika kul att spela? – Ja, det var det, mycket känslor och bra spel.

FBK tog kommandot direkt.
– Vi kom ut jättebra, bra spel med pucken och skönt att få utdelning i powerplay direkt, säger "Åsa" som fick se FBK gå till pausvila med 2-1-ledning.
I andra perioden var det gästerna som hade mest puck i början, inte minst tack vare spel i numerärt överläge. Djurgården hade ett friläge som Manuel Ågren la upp i ribban. Istället var det Åslund som ökade på till 3-1.
– Jättebra pass av "Blummer" (Jonathon Blum), det var bara att försöka stick dit den, säger han.
Avslutet var kliniskt, pucken satt klockrent i vänsterkrysset.
– Skönt att få ta tillbaka den efter deras friläge, ler 33-åringen.
Sen var det hemmalagets match.
– Ja, i andra halvan av andra perioden och hela tredje tycker jag att vi stänger ner dem ganska bra.
Bästa tredjeperioden för säsongen?
– Försvarsmässigt var den jättebra, vi stängde ner dem totalt, tycker "Åsa" som avslutade med 4-1 i tom kasse, andra målet för kvällen för Kilssonen.

Med två mål och en assistpoäng passerade han också sitt personbästa fårån säsongen 2012/2013 då han gjorde 39 poäng (19+20). Nya rekornoteringen är nu 41 poäng (16+25) och då återstår det två omgångar.
– Alltid kul att vara med och bidra framåt, även om det inte är det viktigaste, säger han ödmjukt.
– Missade så mycket förra året så det är bara att försöka njuta, suget för hockeyn är kvar, det är extremt kul att spela.

FBK är nu helt klara för kvartsfinal i slutspelet.
– Klart det betyder mycket, men det är två matcher kvar och viktiga poäng på spel. Kan inte slappna av bara för att vi är klara för kvarten, säger han.

Nostalgikväll i lilagult matchställ inför fullsatt arena. – Jag spelade aldrig i lilagult, det blev svarta tröjor när jag kom upp men man växte ju upp med de färgerna.
– Har bara spelat en gång tidigare i lilagult, för två år sen.
Härlig publik ikväll?
– Jättebra tryck, det hjälper oss jättemycket, när fansen är så här så ger det energi!