Revanschsugen Åslund: – Hemma är vi starka!
Publicerad: 2022-04-30
Eftersnack
Trots Per Åslunds 1-0-mål i numerärt underläge slutade det med förlust med 1-4 i första finalmatchen borta mot Luleå. Nu ligger man för första gången i årets slutspel under i en matchserie.
– Ja, så är det men vi är fullt beredda på att det ska bli en lång matchserie. Ny match på måndag så det här är bara att glömma och gå vidare, säger Åslund.

Färjestad förlorade borta mot Luleå med 1-4 i den första finalmatchen. Men de grönvita inledde klart godkänt och spelade bra i de fyrtio första minuterna.
– De kom ut hårt och vi matchade det och får med oss 1-1 efter första, säger Per Åslund som låg bakom FBK´s ledningsmål i numerärt underläge.
– Det är väl en tillfällighet, Linus (Johansson) gjorde ett jättebra jobb som slog sin gubbe och sen tog jag över, säger Åslund.
Det var ingen stor lucka i första krysset?
– Nej, det var det inte men det fanns en lucka.
Du är säsongens målkung i boxplay med 5 mål under grundserien och nu 1 mål i slutspelet.
– Ja, lite sjukt det, ler han.
Färjestad ökade farten ännu mer i andra perioden och var det spelförande laget.
– Ja, det tycker jag, i andra perioden spelade vi riktigt bra och fick några långa anfall på dem. Sen är det några minuter där i tredje där vi tappar matchen, säger FBK-veteranen.
Luleå gjorde 2-1 och 3-1 på 54 glödheta sekunder i början av tredje perioden och det blev matchavgörande.

Nu är det 0-1 i matchserien, för första gången ligger ni under i årets slutspel.

– Ja, så är det men vi är fullt beredda på att det ska bli en lång matchserie. Ny match på måndag så det här är bara att glömma och gå vidare, säger rutinerade Åslund som nu spelar sin 4:e SM-finalserie (guld 2009 och 2011).
– Vi ska vinna en match däruppe och det kvittar om det är den första eller den sista matchen.

Vad ska ni göra bättre på måndag?

– Vi ska spela som vi gjorde i andra perioden, skapa de riktigt heta lägena. Det är ett bra lag vi möter och det kommer att krävas nåt extra av oss och det är vi beredda på.
– Vi vet vad vi ska göra för att vinna hockeymatcher mot Luleå, ny match hemma och hemma är vi starka, det är bara ut och köra, säger 35-åringen.

Din egen insats hittills, 13 poäng (3 mål och 10 asisst) på 13 matcher.

– Ja, det känns väl bra men vi nån nivå till, vi måste upp lite jämfört med de sista matcherna, säger han om sin formation ihop med Gustav Rydahl och Joakim Nygård som inte riktigt kom till i spel fem mot fem mot Luleå.