Våra juniorspelare i stort samtalsprojekt
Publicerad: 2019-12-03
Junior
Hur är livet som ung hockeyspelare? Vad ställs de inför när det kommer till krav och förväntan, och framför allt, hur mår killarna i vår miljö? Detta är frågor som samtalscoachen Daniela Katajainen ställt till våra juniorer under hösten.

Under en femveckorsperiod har Daniela Katajainen, som studerar idrottsvetenskap vid Karlstad Universitet, funnits på plats i Löfbergs Arena som en resurs, framförallt för juniorer från U16 till J20. Samtliga spelare i de olika årskullarna har vid ett eller flera tillfällen varit hos Daniela och pratat om hur de upplever livet som juniorspelare i Färjestad BK och allt som kommer med det.

– Det har varit intressanta veckor. Det är ju ett litet pilotprojekt det här, att finnas med som en resurs för killarna, säger Daniela.

Syftet med projektet har varit att ta reda på hur killarna mår och hur de upplever den miljö de vistas i. Och Daniela är positiv.
– Vet inte om jag ska säga att det kommer som en överraskning, men bilden många har av en stor hockeyklubb är ju ganska långt från den sanning jag upplevt under min tid här. Jag vet att Färjestad av många ses som en ganska stram organisation som sitter kvar i gamla normer, men det bilden är direkt felaktig om du frågar mig. Jag upplever en nyfikenhet, en massa nytänk på olika områden, allt från tekniska saker till hur man tar hand om spelare och ledare. Och bara det att släppa in mig i ett sånt här projekt, jag är ju ändå helt okänd för organisationen - det tycker jag visar på en stor öppenhet, säger Daniela.

Utveckla!

– Man pratar ofta om att det finns en machokultur inom hockeyn. Jag påstår att den inte finns innanför väggarna i den här föreningen i alla fall. Machokulturen finns snarare på läktaren och i många andra miljöer där man ser på hockey. Efter att ha haft personliga samtal med ett 80-tal unga spelare och ett antal andra personer i organisationen så kan jag fastslå att machokulturen inte finns i Färjestad BK, menar Daniela.

Helgens succéman i J20, Daniel Andersson, kommer förbi kontoret och har just haft ett snack med Daniela. Han gillar att ha en person att gå och prata med.
– Jätteskönt faktiskt. Just att det inte är en hockeymänniska gör att man kan ta upp andra saker i livet som kanske påverkar ens prestation och mående för stunden, menar Andersson som helgen som gick hade en strålande utdelning med hela 7 poäng (3+4) i matchen mot Karlskrona.
– Haha, ja..jag vet inte riktigt vad som hände. Det flöt på helt enkelt, säger han med ett leende.

Men Daniel och hans lagkamrater i J20 har upplevt en tung höst, men där det på slutet börjat lossna.
– Vi har väl haft ett ganska stukat självförtroende, både spelare och ledare. Men vi har lugnt konstaterat att vi är ett bra lag och att vi inte ska tänka så mycket på resultaten utan gå ut och ha roligt. Vi är på uppåtgående och vi blir bara bättre och bättre, säger han.

Och just juniortiden kan ju vara en stressfylld period i ett ungt hockeyliv. Allt från gymnasieintagningar till en svävande framtid efter juniortiden. Just sådana frågor som Daniela pratat med killarna om.
– Det finns så mycket funderingar under den här tiden i deras liv som till sist kanske påverkar deras prestationer. Allt från det som skrivs på sociala medier till det man gör på isen. Att ha någon att gå och prata med som inte hör till laget kan vara värdefullt. Jag hade nog ställt mig in på att det skulle vara svårt, men killarna har överlag varit väldigt öppna med sina tankar vilket har gjort mitt arbete lättare och väldigt intressant, säger Daniela.

Hur mår våra killar då?

– Jag skulle säga att de mår väldigt bra. Visst finns det några varningsflaggor, men det vore konstigt om det inte gjort det. Men överlag så mår juniorerna i Färjestad BK väldigt bra. Det är tack vare bra ledare och människor i föreningen som verkligen bryr sig om människan, inte bara hockeyspelaren, menar hon.

Daniel Andersson välkomnar den typen av resurs som Daniela varit under de här veckorna.
– Helt suveränt. Att ha någon sorts stödperson att kunna vädra sina tankar till har varit grymt uppskattat. Det behöver ju inte alltid vara problem, utan bara ha någon utomstående att snacka med. Jag gillar det, säger han.