FBK körde över Oskarshamn igen
Publicerad: 2020-01-11
Matchreferat
Färjestad BK - IK Oskarshamn 5-1 (3-0, 2-1, 0-0). Färjestad var numret större och vann åter en säker seger hemma mot nykomlingen. Man gick upp till 5-0 i mitten på andra perioden och resten blev en enkel resa till tre poäng.

Första perioden

Spelmässigt var det ganska jämnt första tio minuterna även om Färjestad hade lite mer puck och chanser. Oskarshamn drog på sig en utvisning efter 6:30 och det dröjde bara nio sekunder innan pucken låg i nät. Vojtech Mozik fick pucken vid vänstercirkel, avancerade mot mål och pricksköt in 1-0-pucken i högerkrysset.
Gästerna var inte ofarliga, man hade flera fina lägen men avsluten var svaga.

Efter drygt halva perioden tog FBK över kraftigt och skapade massor med sitt snabba och fyndiga passningsspel. I femtonde minuten hade Per Åslund pucken vid vänstersargen och trots tre motståndare fick han in pucken i mitten där Victor Ejdsell blev helt fri. Ejdsell drog Fredrik Pettersson-Wentzel och la in pucken med en backhand. 2-0!
Minuten senare var Marcus Nilsson nära att öka på ledningen men pucken tog i högerstolpen.
Efter 16:20 kom 3-0 och det var Marcus Nilsson som fintade skott i mitten, släppte pucken snett till höger i stället där Daniel Viksten tryckte upp pucken högt från nära håll.

Andra perioden

Gästerna fick ett bra reduceringsläge då FBK drog på sig en utvisning men lyckades inte få till något bra spel. FBK blev fulltaliga och satte 4-0-pucken direkt. Målvakten Pettersson-Wentzel skulle rensa bort pucken i sitt högra sarghörn men den hamnade hos Jesper Olofsson vid FBK´s avbytarbås. Olofsson sköt direkt och pucken for in i tom kasse då "PW" inte hann tillbaka.
I sjätte minuten kom också 5-0 då Linus Arnesson fick på ett mäktigt slagskott som for upp i nättaket.
Det fanns lägen för ytterligare hemmamål, bl a ett tre mot en-läge, innan reduceringen kom. I numerärt överläge kunde Tyler Kelleher trycka in den andra returen bakom Arvid Holm i hemmamålet. Det dröjde alltså 91 minuter och 11 sekunder innan nykomligen spräckte målnollan i Löfbergs Arena. Förra matchen slutade ju hela 12-0 till FBK.

Det bjöds på en underhållande hockey med chanser åt båda hållen, Johannes Salmonsson var närmast för gästerna med ett skott i högerstolpen.

Tredje perioden

FBK spelade effektivt på sin 5-1-ledning och Oskarshamn hade svårt att få till några vassa lägen. FBK fick två raka powerplay där det luktade mål, Mozik och Viksten hade fina lägen, men nu höll "PW" tätt i bortamålet.
Spänningen försvann redan efter 5-0-målet i andra perioden och medan hemmalaget hade mest roligt och spelade av matchen såg Oskarshamn mest uppgivna ut.
Efter en relativt händelselös sista period slutade matchen 5-1.

Ett gediget dagsverke av Färjestad som var numret större än nykomlingarna. Man var lite bättre på allt och har en spets i laget som få lag har.