Landslagsback förstärker Färjestad BK
Publicerad: 2019-06-03
dam
Den isländske landslagsbacken Ragnhildur Kjartansdottir är klar för Färjestad inför kommande säsong.
– Ett jätteäventyr för mig, säger hon.

Damlaget rustas likt herrlaget inför kommande säsong. Idag blev det klart att vi kommande säsong har en isländsk landslagsspelare i klubben då snart 19-åriga Ragnhildur Kjartansdottir idag skrev på kontraktet.
– En spännande värvning som vi tror mycket på. Hon är en av islands mest lovande spelare så det kommer att bli intressant att se vad hon kan göra för oss, säger damansvarige Bo "Kulon" Lennartsson.

Island är ett litet land, och kanske ett ännu mindre hockeyland. Där är en av anledningarna varför Ragnhildur Kjartansdottir nu väljer att flytta till Karlstad och Färjestad.
– Jag har precis gått klart skolan och har inte riktigt bestämt vad jag ska läsa vidare till. Då kom det här som ett intressant alternativ. Ett stort äventyr för mig, dels att flytta från Island, men också att komma hit till Färjestad och spela hockey på en annan nivå än den jag är van vid. Det finns bara tre rinkar på Island och bara två klubbar. Här är allt så stort och jag vet egentligen inte vad jag ska förvänta mig. Jag vet inte riktigt vad som väntar, men det ska bli spännande och se vad som händer framöver, säger tjejen från Akureyri.

Den som kan sin Tintin vet att det var just i Akureyri som Tintin och hans vänner bunkrade upp innan slutspurten i jakten på Den mystiska stjärnan. En ack så onödig men ändå kul vetskap i sammanhanget.

Det blir dock varken Akureyri eller mamma och pappa som det kommer att vara svårast att lämna.
– Nej, det som utan tvekan kommer att vara svårast att vara utan är min hund, säger hon.

Ragnhildur Kjartansdottir väntas återvända till Karlstad i början av augusti.