Adam Werner debuterade "på riktigt"
Publicerad: 2018-10-04
Eftersnack
Efter en handskada på målvakten Markus Svensson fick Adam Werner göra säsongsdebut i matchen borta mot Luleå.
– Lite spänt men kul att få spela match igen, säger Adam.

Vi tar det från början, den då 17-årige Adam Werner gjorde sin debut redan 2014 när målvakten Justin Pogge hade problem med utrustningen och domaren tvingade fram ett målvaktsbyte. Som av en händelse på bortais mot Luleå.
– Jag var ju tvungen att hoppa in och det blev nästan tre minuter, minns han.
– Nu var det mer på riktigt! Ikväll, fyra år senare, mötte FBK samma motståndare på bortais och det var Markus Svensson som inledde mellan stolparna. Redan efter tre minuter blev Svensson överkörd in i eget mål och tog sig för ena handen. Han kämpade på men efter 11:52 var det slutspelat och det var dags för Adam Werner att göra säsongsdebut.
– Jag fick lite signaler från Hell (medicinskt ansvarig) och Jocke (materialaren) om att hålla mig redo, berättar Adam som såg att Svensson inte såg helt kurant ut.
Hur kändes det att hoppa in?
– Det var lite spänt, jag har ju inte spelat match på en månad men fick känna på pucken och göra några räddningar, säger han.

I andra perioden tvingades han släppa in sitt första mål.
– Han (Jonas Berglund) fick pucken och slängde iväg pucken från nära håll. Jag var på den men den gick in, berättar Adam.
– Jag får se på reprisen om det var något jag kunnat göra bättre.
Nåja, ett snabbt skott från bara några meters håll är inte lätt att göra något åt, pucken tog på Werners vänsteraxel och styrdes in högt vid krysset.
I början av tredje hade Joakim Nygård styrt in 2-1-reduceringen men det dömdes bort för hög klubba. Istället gjorde Luleå 3-0 i nästa anfall.
– Johan Ryno blev trippad bakom vårt mål före men så är det när det går emot, vi får inte något med oss, suckar 21-åringen.

Han räddade 16 av 18 skott och gjorde flera riktigt bra räddningar.
Vad tycker du om din insats i matchen?
– Det här var nog den riktiga debuten, även om jag inte startade. Men min prestation är bra, det var längesen jag spelade match.

Fjärde raka förlusten för FBK och laget har svårt att göra mål.
– Ja, det är tufft läge men vi måste fortsätta att jobba hårt och finna vägar att vinna, säger Adam bestämt.

På lördag väntar serieledarna Linköping hemma i Löfbergs Arena, om Svensson fortsatt är skadad, är du redo?
– Klart jag är redo, jag har tränat hårt senaste veckorna och bara väntar på min chans! säger målvaktslöftet.