Marcus ”Lilliz” Nilsson: – Jag är en gladare människa
Publicerad: 2019-10-01
Intervju
Han gör sin bästa säsongsinledning på mycket länge. Efter de första sex omgångarna toppar han den interna poängligan och snittar just nu en poäng per match.

– Det flyter på bra just nu, säger han.

Rubriken kanske får en och annan att höja på ögonbrynen. Vaddå gladare? Han har väl aldrig varit butter innan?
– Haha, nej det har jag väl kanske inte varit. Men livet förändras och just nu är det till det bättre, säger han.

Anledningen är 10 veckor gammal och heter Stella. Lilliz kan numer kalla sig för pappa och det är något som, trots den korta tiden som gått, förändrat hans liv.
– Du vet…man har något att längta hem till när man är borta. Man kommer hem och får ta det lilla livet i sina händer…ja, det är svårt att beskriva. Hela situationen får mig att må väldigt bra just nu, säger han.

För trots god betalning, bra förutsättningar och en yrkestillvaro som är så mångas högsta dröm, så gäller det att må bra om man ska lyckas och kunna prestera.
– Absolut. Har man det bra på sidan av så brukar hockeyn också stämma, vilket det har gjort hittills. Jag känner mig pigg i benen och i kroppen totalt. Självförtroendet spelar såklart in, och har man fått peta dit lite poäng såhär i starten så hjälper det ju till.

Träningarna rullar på i samma takt som förut. Eftermiddagsrutinerna har dock ändrat karaktär en aning. Som idag.
– Idag har vi varit på BVC och lilla Stella har fått sin första spruta så nu är jag hemma med henne själv en stund eftersom tjejen är och tränar. Spela hockey har man ju gjort hela livet, men det här att vara själv med en så liten krabat är något annat. Man känner sig lite liten, säger han.

Lilliz hann dock med ett tennispass tillsammans med Daniel Viksten innan pappasysslorna tog vid. En sport han tycker är både kul och ger honom bra träning.
– Det är snabba fötter hela tiden. Det håller också bollsinnet igång. Blir det dessutom bra bollar så får man ju testa flåset rejält. En bra kombo helt enkelt - kul och bra träning.
{!A}

När det på torsdag vankas match i Stockholm mot Djurgården föregås den ju som vanligt av några timmar i buss. Resorna i år är även de lite annorlunda än tidigare säsonger. Han saknar sin radarpartner längst fram i bussen.
– Han hänger ju på nån plansch i spelargången så jag brukar ändå se honom. Han är med oss på nåt sätt. Dessutom så får han vara med på FaceTime där framme i bussen när det passar.

Han pratar såklart om Joakim Nygård som nu befinner sig på andra sidan Atlanten i Edmonton Oilers tröja.
– ”Linkan” har tagit hans plats och han är en grym ersättare.. Vi har ett bra stäm där framme i bussen. När det gäller ”Gard” så unnar jag honom all framgång. Det är en av mina bästa vänner, och är det någon jag unnar framgång där borta så är det väl han. Visst, rent egoistiskt så hade jag ju hellre sett honom i vårt lag, men han är så himla bra så det är bara kul om han får chansen där borta, säger han.
{!B}

Scandinavium i lördags och nu väntar Djurgården på Hovet på torsdag innan det vänder hemåt igen för match i Löfbergs Arena på lördag då Oskarshamn kommer på besök.
– Tycker ändå att vi gör en bättre match i Göteborg än både Brynäs och Malmö senast. Vi vet att det kommer att ta lite tid att spela in alla nya gubbar i laget och i gruppen vet vi vad vi måste göra. Hos oss råder det ingen ”panik” utan vi vet att vi har material till att spela riktigt bra hockey. Vi måste bara försöka göra det lite enklare för oss. Vi tar oss upp till 3-2 och jag har ett jätteläge till 3-3 men det ville sig inte. Vi jobbar på och ska ta en trea på Hovet, säger han.

Och när bussen rullar från Karlstad på torsdag så sitter han och ”Linkan” längst fram - längst upp och kollar Oilers match i efterhand.
– Så blir det nog. Sen blir det nog som vanligt en massa tugg. Tror inte vi löser några världsproblem dör framme i bussen i år heller. Det får Ryno och gänget längre bak i bussen ta hand om, skrattar han.

Och skrattar gör han ofta. Inte konstigt när man är gladare än någonsin.
{!C}
{!D}