Viksten matchens lirare för FBK
Publicerad: 2019-10-19
Eftersnack
Färjestad föll hemma mot Luleå med 2-3 efter en tät match. Piggast i FBK var Daniel Viksten som också gjorde ett av målen.
– Försökte bara bryta in på första stolpen och så blev det ett hopslag, den gick in i nån båge över målvakten, säger målskytten.

Nej, Färjestad lyckades inte komma upp i samma höga prestation mot Luleå som i veckans tidigare matcher när man vann mot München (3-1) i CHL och besegrade serieettan Rögle (5-3).
Det såg lite slitet ut idag?
– Lite kanske, men vi har haft många matcher på slutet och Luleå har ett spel som drar ner tempot på oss, de gör det bra, säger Daniel Viksten.
– De satte press på våra backar och vi fick ingen fart i spelet men vi måste lära oss det också.

FBK´s poängmakare stängdes ner effektivt av Luleå men då var det andra som klev fram. Kedjan med Johan Ryno, Carl Jakobsson (stod för 1-1-målet) och Daniel Viksten (tråcklade in 2-2-pucken) stod för målen mot Luleå.
Pucken har inte riktigt gått din väg hittills, skönt att göra mål?
– Ja, det är klart, ett vackert mål också, skrattar han om säsongens andra fullträff som hamande i nätet efter en konstig båge.
– Försökte bara bryta in på första stolpen och så blev det hopslag, den gick in i nån båge över målvakten. Men skönt att det ramlade in en puck till slut, säger Viksten som blev vald till matchens lirare i FBK.
Det var f ö hans andra, fartfyllda och tuffa inbrytning mot mål i matchen, kul att han fick utdelning.
Du har sett väldigt pigg ut de senaste matcherna?
– Känner mig faktiskt piggare än på hela förra året också, tycker han.
– Då blev det tufft mentalt när man inte fick ut det man ville själv. Blev lite press när man skulle fylla de stora skorna efter Lindqvist som antagligen är bästa spelaren i SHL idag.
– Nu har man tagit en defensivare roll, mera boxplay och mindre press, säger 30-åringen.
– Tar gärna den rollen och vinner matcher istället!

Färjestad hade sina chanser till poäng men det knöt sig lite.
– Vi är ju bra i powerplay där vi gjort mycket mål men idag fick vi bara en chans.
Domarna släppte en hel del idag?
– Ja, men åt båda hållen, säger Viksten ärligt.

Efter åtta matcher på sjutton dagar, nu blir det två lediga dagar för laget. Vad hittar du på då?
– Chansar på att man är här på måndag morgon ändå, skrattar han.
– Men det ska bli skönt att vila skallen lite.