Joakim Nygård en av nyckelspelarna när FBK vände
Publicerad: 2021-12-11
Eftersnack
När Leksand gjorde 0-2 med tio minuter kvar var det få som trodde på Färjestadsseger. Joakim Nygård var ytterst delaktig i vändningen när han först kvitterade till 2-2 och var med i framspelningen till matchavgörande 3-2.
– Gick in mellan benen på målvakten, ett av de skönaste målet jag gjort, faktiskt, säger "Jocke" efter sitt viljemål.

Matchen mot Leksand var lite frustrerande för Joakim Nygård under första två perioderna. Han åkte på en till synes billig utvisning i första perioden men fick inget med sig när han försökte ta sig förbi Leksandsbackarna, de höll i honom på alla möjliga sätt. Han lyckades i ärlighetens namn inte heller speciellt väl med sina dragningar heller.
– Var lite irriterad, har åkt på flera utvisningar nu som är helt horribla och det blir frustrerande när man inte får nåt med sig men så är det ibland, suckar "Jocke".

0-1 efter två perioder, vad sa ni inför tredje?

– Vi sa att det bara var ut och köra, nu har vi två veckors uppehåll så det är bara att tömma allt vi har, berättar "Jocke".
– Första och andra perioderna var inte speciellt bra, vi hamnade på efterkälken och reagerade istället för att agera. Men vi kom ut i tredje, gick ner på lite folk och bara kör och kör och kör.

Trots ganska bra spel spel och flera fina målchanser kom istället 0-2. Rena kallduschen?

– Det var tungt, så klart, men en jäkla styrka att kunna vända på det. En riktig boost för hela laget att få en sån här seger, det bygger självförtroende, fruktansvärt viktigt.

För vändningen kom, Jesse Virtanen krutade in 1-2 och när FBK fick ett powerplay kom 2-2 från just Joakim Nygårds klubba efter en soloprestation som var fylld av vilja.

Det var mycket vilja bakom det målet?

– Jesse eller Joel håller den kvar på blå och passar ner till mig. Jag väggar med "Limpan" (Linus Johansson) och så ser jag "Lilliz" (Marcus Nilsson) på bortre men backen gick på honom så det var bara att kliva in och föröka trycka in den, säger Nygård.
– Gick in mellan benen på målvakten, ett av de skönaste målet jag gjort, faktiskt.

Vändningen fullbordades i nästa powerplay då Joel Nyström bombade in 3-2-målet med knappa minuten kvar av ordinarie matchtid.

Spelet i powerplay funkar plötsligt igen?

– Vi har hittat lite spel där, det började egentligen mot Oskarshamn i den här konstellationen. Vi gör det lite svårare för motståndarna och ett bättre rörelsemönster, all vet ju hur bra Lilliz är när han får lägga sina passningar, säger FBK-forwarden.
– Alla bidrar och visar sig, det synkar mycket bättre. Vi har ju alla ingredienser, har i princip samma folk som vunnit PP-ligan senaste åren så det är spärren som ska släppa, känns som den har släppt lite nu.
Tre raka segrar senaste veckan, få insläppta mål och bra spel även i boxplay.
– Nollan mot Oskarshamn, ett mot Brynäs och två idag, ett snitt på ett mål per match senaste tre matcherna. Vi är på rätt väg, de här poängen behövde vi och är med i top-6-racet på allvar.

Så mycket vila blir det inte för Joakim Nygård, han är uttaget till Tre Kronors lag som ska spela Channel Cup.
– Ja, vi åker till Stockholm imorgon och vidare till Moskva några dagar senare.