FBK vann toppmötet mot Örebro
Publicerad: 2020-02-01
Matchreferat
Färjestad BK - Örebro HK 3-1 (1-0, 0-1, 2-0). FBK tog ledningen med 1-0 (Per Åslund) men Örebro var det bättre laget under första halvan av matchen och kvitterade. Färjestad tog över andra halvan av matchen och avgjorde i tredje genom Victor Ejdsell och sen Gustav Rydahl i tom kasse till en 3-1-seger.

Första perioden

Rivalmöte mellan Färjestad och Örebro brukar innebära intensivt och tufft spel, så även idag. Inget av lagen tog sig dock in på mål så det var ont om målchanser.
Örebro fick första chansen med en man mer men hade bara ett läge för Ryan Stoa men FBK-målvakten Arvid Holm räddade närskottet.
Det var gästerna som förde spelet och Aaron Irving hade ett kott i ribbans översida i elfte minuten.

Efter 17:40 visades just Irving ut och FBK fick spela powerplay. Marcus Nilsson styrde och ställde som vanligt och han la in pucken mot mål där Per Åslund styrde in pucken mellan benen på Dominik Furch. 1-0 efter 18:38!

Andra perioden

Örebro inledde i numerört överläge efter en sen FBK-utvisning i första perioden. FBK redde ut spelet med en man mindre men kort efter man blivit fulltaliga kom ändå 1-1-målet. En sidledspassning från Max Lindholm gav Linus Öberg öppen kasse och det var kvitterat efter 1:56.
Johan Ivarsson hade en puck i högerstolpen i tredje minuten men Örebro var det bättre laget. De var lite snabbare i allt de gjorde och FBK tog timeout efter 7:40.
Efter halva perioden bytte spelet skepnad då hemmalaget tog över spelet ganska kraftigt. Man hade långa anfall där trötta Örebrospelare hade långt till egna båset och inte kunde byta. FBK radade upp chanser och fick även ett powerplay. Furch storspelade dock i Örebromålet och tog allt där Daniel Viksten, Victor Ejdsell och Gustav Rydahl hade bästa chanserna för FBK. FBK vann skotten med hela 11-1 sista tio minuterna och Örebro kunde vara nöjda över att det var 1-1 in till paus.

Tredje perioden

FBK fortsatte där man avslutade andra perioden och gick för ett ledningsmål. Efter fyra minuter kom FBK med två spelare ensamma mot Örebromålvakten men Furch räddade Oscar Lawners direktskott.
FBK fick powerplay i samma sekvens men utan resultat.
Örebro var långt ifrån ofarliga, Sakari Salminen fick ett friläge men Holm gjorde en grym benparad.
Det var en kamp om varenda centimeter i varje byte, det var otroligt intensivt över hela isen.
Med fem minuter kvar fick FBK till ett långt anfall där Victor Ejdsell slutligen kunde sätta 2-1-pucken med ett långskott med fyra minuter kvar.
Örebro plockade målvakten på slutet men det slutade med att Gustav Rydahl kunde sätta 3-1 i tom kasse med minuten kvar.

FBK vann en match som verkligen hade två olika ansikten. Örebro var klart bättre första halvan av matchen men den andra tog FBK över rejält och utnyttjade sina målchanser till vinst.