Färjestad vann en tät och jämn match
Publicerad: 2018-11-28
Matchreferat
Färjestad BK - Timrå IK 2-1 (1-0, 1-1, 0-0). Det var jämnt och intensivt under hela matchen men ett lite effektivare FBK stod som segrare efter sextio minuters spel. Målskyttar var Michael Lindqvist, på straff efter 14 sekunder, och Johan Ryno.

Första perioden

Hemmalaget Michael Lindvist åkte sig fri redan efter 14 sekunder och hakades. "Linkan" tog hand om den efterföljande straffen själv, åkte mot mål och snärtade distinkt in 1-0-pucken mellan plockhandske och benskydd på Timråmålvakten Niklas Svedberg.
Sen var det gästerna som tog över spelmässigt och FBK-målvakten Adam Werner blev ordentligt uppvärmd.
FBK stack upp och i sjätte minuten sköt Martin Johansson pucken i ribban.
Gästerna var det spelförande laget när FBK tappade puckar i mittzonen gång på gång och efter 11:30 osade det kvittering men Werner räddade med skicklighet och en portion tur i röran kring egna målgården.
Timrå fick ett powerplay men det dödade FBK på ett bra sätt och hemmalaget kunde vara mycket nöjda med 1-0 in till paus efter 8-14 i skott.

Andra perioden

Timrå inledde bäst och fick powerplay, dock utan resultat. I åttonde minuten kom kvitteringen då Filip Hållander fiskade upp en retur och kyligt la in den mellan benen på FBK-målvakten.
Jesper Olofsson och Joakim Nygård utnyttjade sin snabbhet två gånger när den ene skickade in pucken framför mål och den andre vann racet mot sin back och styrde pucken men Svedberg räddade.
I tolfte minuten fick FBK en spelvändning och kom två mot en. Johan Ryna åkte upp på vänsterkanten, in mot mål och stänkte in pucken högt på den bortre stolpen. 2-1!
FBK tog över spelmässigt efter målet och hade några fina lägen att öka på sin ledning men Timråmålvakten höll tätt.

Tredje perioden

Timrå gick på kvitteringsjakt och det innebar att FBK fick fina möjligheter till kontringar. Gästerna hade svårt att skapa heta chanser mot ett starkt hemmaförsvar som inte släppte in motståndarna mot målet utan höll dem på utsidan. Det var hemmalaget som skapade de hetaste möjligheterna, närmast var Gustav Rydahl när Svedberg räddade skottet och styrde upp pucken i ribban.
Det var långa spelsekvenser utan spelavbrott vilket passade FBK.
Med 2:38 kvar tog Timrå timeout och med 1:25 kvar plockade man målvakten för spel sex mot fem. FBK försvarade sig bra och Adam Werner var riktigt stabil i målet och man tog hem segern.

FBK var lite effektivare än Timrå som styrde spelmässigt under första halvan av matchen. Det visar på styrka att vinna matcher även när man spelar mindre bra.