”Värmlandsderby” på försäsongen
Publicerad: 2020-05-27
försäsong
Om allt går som vi hoppas rullar Färjestad BK österut för en försäsongsmatch mot BIK Karlskoga i Nobelhallen 11 augusti.

– Kul att åka till Nobelhallen och möta BIK Karlskoga, säger tränare Johan Pennerborn.

Som alla förstår så är allt under förutsättning att matchen går att genomföra enligt de riktlinjer som råder vid aktuellt tillfälle.
– Vi måste ändå planera för att det går och med det sagt så ska det bli kul att möta BIK. Jag vet att det är många som haft viljan att just den här matchen någon gång skulle bli av, vilken den alltså blir nu, säger Pennerborn som också ser matchen i ett större perspektiv.
– BIK ingår i den värmländska hockeyalliansen. Förhoppningsvis får matchen spelas med publik och det ger inkomster till, i det här fallet, BIK. Det är viktigt för den värmländska hockeyn att klubbarna mår bra, menar Pennerborn.

Det är inte bara i FBK-lägret man är glada över att den här matchen blir av.
– Det är naturligtvis jätteroligt att vi får till denna match. Det var längesen lagen möttes och detta blir en härlig start på säsongen. Vi är tacksamma över att Färjestad har hittat en lucka i sitt spelschema och vill komma till Nobelhallen. En riktig höjdarmatch för Värmländsk hockey, säger BIK Karlskogas klubbchef Torsten Yngveson.

Matchen mot BIK Karlskoga är Färjestads första match under försäsongen.
– Det brukar ju vara lite rinkrostigt så tidigt, men man måste börja någonstans och att få göra det hemma i Värmland känns bra, säger Pennerborn.

Färjestads planerade resa till Schweiz och Zug är däremot inställd.
– Rådande läge gör att vi inte ser några möjligheter att genomföra det program vi hade tänkt. Vi får hoppas att vi kan genomföra det ett annat år istället säger Färjestads GM, Peter Jakobsson som tillsammans med tränarstaben håller på och slutplanerar träningsmatcherna.
– Vi hoppas kunna vara klara med planeringen inom kort, avslutar Jakobsson.
{!A}