Resultatmässigt knackig säsong för J20
Publicerad: 2022-02-08
Akademien
Säsongen har hittills varit en del upp, men också en stor del ned.
– Resultaten har inte varit med oss. Utvecklingsmässigt, som är vårt uppdrag, där har det däremot tagits steg, säger Henrik Loob, huvudtränare för J20.

Resultaten har verkligen varit upp och ned den här säsongen. Bra insatser har varvats med mindre bra – något som satt sig på självförtroendet.
– Självförtroendet är något vi kämpat med på alla sätt och vis under hela säsongen. Vi jobbar med att få killarna att förstå vad som behövs göras för att komma rätt i det. Det är ett gäng unga killar som kämpar med sig själva i det här, säger Loob.

Det äldsta juniorlaget, det sista steget i en lång utbildning från de tidiga knatteåren. Efter det väntar för många en oviss framtid.
– Så är det. Visst, alla vill vara med i toppen och vinna, men vårt huvuduppdrag ligger i utbildning. Tittar man bara på resultaten i år så har det varit en dålig säsong. Tittar man däremot mot vårt huvuduppdrag, utbildningen, så har det varit bra. Igår gick ju klubben ut med att två av våra spelare, Anton Berglund och Lucas Forsell, signerat varsitt rookiekontrakt. Det är också något som finns med i vår målsättning, att minst en spelare per säsong ska ta det steget, säger Loob.
{!A}

Men i och med att det emellanåt finns tomrum att fylla i a-laget så blir det en utmaning med kontinuiteten för J20.
– Det gör ju att det blir luckor i vårt lag. När vi stundtals har fått klara oss utan våra ledande spelare så får ju vi fylla på underifrån. Det är ju så för alla juniorlag, men jag kan ju bara prata för oss. Att i perioder tappa Berglund, Forsell, Johnsen och på slutet även Dennis Hildeby skapar stora luckor i vårt lag. Inget snack om det. Men man kan också vända på det och se det från den positiva sidan. Då får vi plocka upp spelare från J18 och de får i sin tur en möjlighet att mäta sig med äldre killar, menar Loob.

Färjestad huserar efter jul i den nationella fortsättningsserien. Över den finns ”Topp-10”-serien och i år finns lag där som annars inte brukar vara där.
– Min känsla är att juniorhockeyn har jämnat ut sig. Det är inte längre självklart att de ”gamla vanliga lagen” finns med i toppen. Vi kan ju se att både Mora och Västerås spelar Topp-10, medan erkänt starka juniorverksamheter som Skellefteå och Frölunda spelar i den serie vi själva är med i. Jag ser det som en styrka för hockeyn i stort att, förstå mig rätt här, mindre lag är med och kämpar i toppen, menar Loob.

Men trots de något svajiga resultaten så finns det mycket kvalitet i laget.
– När vi pratar om J20 så är vårt huvuduppdrag att utbilda och utveckla spelare som är redo att ta steget till a-laget, samtidigt som vi vill skapa bra människor. Med det sagt så tänker vi inte gömma oss och skylla på något. Vi är där vi är i år och kommer att fortsätta jobba på. Det finns mycket kvalitet i det här laget vilket vi om inte annat visade i Skellefteå senast. Inför den matchen hade de inte tappat en poäng, men vi vann i förlängningen. Det tar vi med oss framåt, avslutar Loob.