Theodor Lennström fortsatt grönvit
Publicerad: 2022-07-25
Lagbygget
Efter många turer är det nu klart - Theodor Lennström förlänger med Färjestad BK.

– Det känns oerhört skönt att det har löst sig så att jag får möjligheten att fortsätta spela i Färjestad, säger han.

Han gjorde sin återkomst i FBK-tröjan under vårsäsongen då hans säsong i Ryssland var avslutad. En kort sejour som till slut kröntes med ett SM-guld. Ett guld som var Lennströms första och klubbens efterlängtade tionde.

Som de flesta känner till så hade Lennström ett nytt kontrakt med sin ryska klubb. Ett kontrakt som skrevs på innan omvärldssituationen förändrades. Han, likt många andra, har försökt att komma ur sina kontrakt – något som tagit tid om det ens varit möjligt.

Nu är Lennströms situation löst och han kommer att spela i Färjestad BK nästa säsong.
– Tänker ofta tillbaka på de där månaderna i våras. Att där och då få möjligheten att komma tillbaka till en stad där jag sedan tidigare har många vänner, ett lag där jag känner många sedan innan – och en klubb som ligger mig varmt om hjärtat. Det vi fick uppleva tillsammans med alla fans…ja, det gav mersmak helt enkelt, säger han.

Med en vecka kvar till återsamling är ”Teddan” och samlar de sista krafterna hos familjen utanför Stockholm. Sedan bär det hem till Karlstad. Det är så han beskriver det.
– Ända sedan jag kom till Karlstad för första gången har jag älskat staden. Den har allt man behöver, perfekt storlek med närhet till både uteliv, vatten och natur. Jag mår väldigt bra i mig själv när jag är där. Staden ger mig lugn, och folket som finns där är en stor anledning till trivseln. Det passar mig perfekt att åka och hälsa på familjen i Stockholm, för att sedan kunna återvända till lugnet i Värmland.
{!A}

När han först anlände till Färjestad var det som en lovande back med utvecklingspotential. Nu kliver han in som en av lagets viktigaste spelare, en spelare att luta sig emot.
– Jag gillar den rollen, att ta ansvar och vara en lagkamrat man alltid kan lita på och som man kan gå till. Vet ju själv hur det var när jag kom från allsvenskan, hur viktigt det var att det fanns en Åslund t ex som vet hur allt funkar, vad som krävs för att vinna. Vi har en bra stomme i laget, en stomme som kan sprida sin kunskap till de som är nya. Jag har en bra känsla inför det som komma skall, och även om det varit skönt att vara lite ledig ett tag nu så ska det bli riktigt kul att träffa gänget igen om en vecka. Då startar vi jakten på det elfte, avslutar Lennström.

Från den sportsliga ledningen har man sedan länge varit tydlig med ambitionen att försöka lösa Lennströms situation och få hans signatur på ett nytt kontrakt.
– Det blev en väldigt bra lösning förra säsongen. Theodor gav oss det vi tyckte att vi saknade och han var en av de absolut viktigaste spelarna i slutspelet. En absolut toppback där ambitionen hela tiden varit att hitta en lösning när det uppdagades att han inte önskade åka tillbaka till Ryssland. Det har varit en speciell situation att lösa för båda parter där ovissheten har varit stor, men speciella spelare är värda att lägga både tid och resurser på. Han har varit vårt förstaval sedan dag ett, så det är skönt och kul för alla inblandade att det nu har löst sig. Theodor är också en väldigt bra pjäs att få in för de yngre att lära sig av, säger Rickard Wallin.

Kontraktet med Theodor Lennström är skrivet på 4 år.