Färjestad föll i förlängningen
Publicerad: 2019-03-22
Matchreferat KV1
Färjestad BK - HV71 1-2 (0-0, 0-0, 1-1, 0-1). Det var fart, intensitet, tuffa tacklingar och grinigt i den första kvartsfinalen. FBK tog ledningen i mitten av tredje perioden och HV lyckades kvittera i slutminuten med uttagen målvakt. I förlängningen dominerade FBK både spel och chanser men det var HV som avgjorde i powerplay genom Robin Figren.

Första perioden

Det var full fart från start och FBK hade första målchansen men Jesper Olofsson sköt tätt utanför redan i första minuten och Sebastian Erixon över ribban ett par minuter senare.
HV hade några lägen men även deras skott gick utanför målramen.
FBK fick första numerära överläget men lyckades inte göra mål.
Tempot var väldigt högt, spelet en aning chansartat och det small rejält efter sargerna. Ilari Melart och Gustav Rydahl var de mest tacklingsvilliga till hemmapublikens jubel.
FBK hade några fina minuter på slutet där Alexander Johansson sköt utanför, han såg inte att Carl Jakobsson var fri på andra sidan. Michael Lindqvist hade nästa chans men Jonas Gunnarsson i HV-målet räddade slagskottet.

Andra perioden

Spelet blev tätare och tacklingarna fler i mittenperioden. Båda lagen stängde ner sina motståndare och det var svårt att komma in mot mål. HV fick två numerära överlägen där man skapade några lägen i det första men FBK arbetade bort det andra på ett grymt bra sätt. Adam Werner i hemmamålet hade lite mer att göra i perioden men spelade mycket förtroendingivande och höll tätt.
Ju längre perioden led, ju grinigare blev det på isen och domarna hade en generellt väldigt hög bedömningsnivå trots ständiga bråk efter avblåsningarna. Efter paussignalen brakade det loss ordentligt och båda lagen fick två spelare utvisade till slut.

Tredje perioden

Hemmalaget tog tag i spelet och tryckte på för ett ledningsmål. Johan Ryno hade jätteläge i fjärde minuten fri nära mål men HV-målvakten gjorde en jätteräddning. FBK fick också ett powerplay, dock utan resultat.
Det var mer kamp än skönspel men FBK som fortsatt styrde spelet. I tolfte minuten fick FBK ett nytt powerplay och då sprack målnollan. Marcus Nilsson spelade in förbi målvakten och Joakim Nygård kunde trots hård uppvakting trycka in pucken i tom kasse. 1-0 efter 12:24!
Spelet blev nu förryckt då utvisningarna haglade, FBK fick även ett powerplay men HV lyckades hålla rent.
HV tog timeout med 2:24 kvar och plockde målvakten för spel sex mot fem. Man satte enorm press och Martin Thörnberg tryckte in 1-1 pucken med 50 sekunder kvar där Werner var skymd av egen spelare.

Fjärde perioden

HV71 inledde bäst men hemmalaget tog snart över och hade flera bra målchanser men Gunnarsson räddade i HV-kassen.
Efter tolv minuter fick FBK powerplay och pressade hårt för ett avgörande men fick inte in pucken.
HV´s Simon Önerud var nära med tre minuter kvar men pucken träffade stolpen, Werner hade dock täckning innanför. FBK drabbades av en utvisning i samma moment och HV fick ett powerplay. Då avgjorde gästerna genom Robin Figren och HV vann därmed första kvarten och de flesta av de 8098 i publiken fick åka hem besvikna.