Ineffektivt Färjestad föll borta mot Rögle
Publicerad: 2022-04-20
Semifinal 3
Rögle BK - Färjestad BK 3-2 (0-0, 3-2, 0-0).
Färjestad körde över Rögle i första perioden men fick inte in pucken trots hela 14-3(!) i skott. I den andra blev det en målexplosion där FBK gjorde både 1-0 och 2-1 men Rögle kvitterade i nästa byte båda gångerna. Rögle tog ledningen i mitten av mittperioden och det visade sig bli matchavgörande målet trots att FBK pressade hårt för en kvittering i matchslutet.

Första perioden

Ett laddat hemmalag, som nästan är piskade att vinna ikväll, kom som väntat ut hårt och fick ett tidigt powerplay med sig. FBK jobbade dock bort spelet med en man mindre på ett mycket bra sätt. När bortalaget blev fulltaliga, ja då tog man över kraftigt. Man var snabbare i allt man gjorde, åkte mer skridskor, bra fart på passningarna, man var intensivare och vanna alla lösa andrapuckar. Per Åslund hade kanske bästa målchansen men han fick inte riktig träff på pucken och Christoffer Rifalk i hemmakassen kunde rädda.
FBK fick ett powerplay i den tolfte minuten men hade bara ett bra läge då Jesse Virtanen sköt men Rifalk plockade pucken.
Att det var 0-0 i paus efter 3-14(!) i skott kunde Rögle vara väldigt nöjda med.

Andra perioden

Efter den mållösa inledningsperioden exploderaade det i den andra:
0-1 (2:12) Adam Ginning slängde in pucken mot mål och gick in bakom en skymd Rifalk.
1-1 (2:35) Skott och retur upp i nättaket av Ludvig Larsson.
1-2 (4:53) Klapp-klapp-mål där "Lilliz" Nilsson spelade fram till målskytten Gutav Rydahl.
2-2 (5:07) Backskott som studsade i kortsargen och Oliver Tärnström fick in pucken på andra sidan då Dominik Furch inte hann över i sidled.
Rögles snabba kvitteringar, 23 sekunder respektive 14 sekunder efter FBK´s båda mål, gav vind i seglen och hemmalaget fick upp både fart och intensitet. Det gav utdelning efter 9:53 då Ludvig Larsson styrde in 3-2 framför Furch, som var chanslös.
Nu var det hemmalaget som sdominerade och FBK hade betydligt svårare att bita sig fast i anfallszonen. Karlstadslaget lyfte sig lite på slutet och hade några kvitteringslägen utan att få in pucken.

Tredje perioden

FBK gick på kvitteringsjakt men hade det till en början svårt att ha pucken under någon längre kontroll. Man drog också på sig en onödig utvisning där Furch gjorde ett par fina räddningar. Adam Tambellini fick ett friläge i sjunde minuten men Furch stod åter ivägen.
FBK drog på sig två raka utvisningar och Rögle fick spela 5 mot 3 i dryga minuten. Gästerna jobbade dock stenhårt och klarade av det svåra läget.
FBK tryckte på mer och mer och hade ett par riktigt fina lägen. Daniel Vikstens skott tog dock i högerstolpen och Theodor Lennströms inbrytningen räddades på mållinjen av Röglemålvakten.
FBK plockade ut målvakten på slutet men fick inte in någon kvitteringspuck.

Rögle vann därmed med 3-2 och reducerade till 1-2 i matchserien.
Nästa match spelas i Karlstad på fredag kl. 19.00.