"Linkans" stygn, kanonmål och drömpassning.
Publicerad: 2019-11-02
Eftersnack
Michael Lindqvist hade en mycket händelserik match mot Djurgården. I första perioden fick han en klubba i ansiktet och tvingades sy, i andra perioden pangade han in 2-0 innan han drömpassade till Marcus Nilssons 3-0-mål.
– Jag är ju uppväxt med AIK så det är sjukt skönt att vinna mot Djurgården, säger "Linkan".

Färjestad var riktigt laddade mot Djurgården och tog tag i taktpinnen från första nedsläpp.
– Ja, vi var bestämda, ville sätta tonen direkt och visade vart skåpet skulle stå, säger Michael Lindvist.

FBK tog ledningen tidigt efter en styrning i powerplay av Per Åslund. Sen försvann Lindqvist från isen, blödande, efter att Patrik Berglund fått upp klubban i ansiktet på FBK-forwarden. Förvånande nog helt utan åtgärd från domarna.
– En solklar fyraminutersutvisning, riktigt dåligt när vi har fyra domare och åtta ögon som inte ser. Jag försöker visa att jag blöder och det var blod på isen. De verkade inte titta på jumbotronen heller, säger han lite sarkastiskt eftersom domarna gärna tittar upp på reprisbilderna annars.
– Det blev tre stygn och ett snyggt ärr, ler han lite snett.

Han var tillbaka i andra perioden, nysydd och med tejp över såret. Och han fick direkt göra det han är så bra på, panga in 2-0 i powerplay. Efter ett mästerligt pass från Marcus Nilsson kunde han skicka in pucken i högerkrysset med ett direktskott från sin favoritposition i vänstra tekningscirkeln.
– Gillar ju att stå där och skjuta och den satt ju bra där, säger "Linkan" nöjt.
Powerplay funkade bra idag igen?
– Det har varit jättebra under hela säsongen även om det hackat lite senaste matcherna. Viktigt i såna här matcher, vi gör både 1-0 och 2-0 i PP, säger 25-åringen som därmed gjorde sitt 9:e mål för säsongen (7:e i powerplay), flest mål i hela SHL.

Lite senare var det dags för 3-0 men då var det ombytta roller. Lindqvist fick en bra passning i mitten från Gustav Rydahl och stack mellan Djurgårdsbackarna.
– Först och främst kände jag att jag var fri, tänkte att skjuta eller göra en dragning själv men såg "Lilliz" i ögonvrån, passade och det blev ju väldigt bra, säger han.
Rena drömmålet och hela Löfbergs Arena, fullsatt med 8.250 åskådare, exploderade.
– Glöm inte bort "Gurras" jobb som center, det är han som bereder väg för oss andra.

Efter 3-0-målet hade Färjestad bra kontroll på matchen.
– Kan ha varit vår bästa match för säsongen, sett till hur många (eller få?) chanser vi släppte till bakåt. Tycker det var väldigt stabilt och jag kände mig väldigt lugn hela matchen, tycker "Linkan" – Starkt att studsa tillbaka på det sättet efter matchen mot Örebro också, den var vi inte nöjda med.

Fullsatt ikväll och en härig stämning på läktarna.
– Fantastiskt stöd, vi har alltid bra stöd från publiken och extra kul när vi tackade av Sture (Emanuelsson), jag tror inte att folk fattar vilken ikon han är inom föreningen, säger han.

Är det speciellt för dig att vinna över Djurgården?
– Jag är ju uppväxt med AIK så det är sjukt skönt att vinna mot Djurgården. De är en stor antagonist mot Färjestad också.
FBK är fyra i tabellen och fyra poäng bakom serieettan Örebro, ni har smugit med lite under radarn bakom topplagen.
– Det känns ändå inte som att vi haft en succéinledning, vi har mycket mer att plocka ut och har satt oss i ett bra läge och jag tror att vi bara kommer att bli bättre och bättre framöver, tycker "Linkan".

Och nu väntar spel med Tre Kronor?
– Fantastiskt kul, ett mål jag har haft med säsongen att spela där igen. Ser jättemycket fram mot att åka upp till Leksand och ladda där, avslutar "Linkan".