Rydahl en av matchvinnarna mot Frölunda
Publicerad: 2019-01-17
Eftersnack
Gustav Rydahl var en av de stora matchvinnarna när Färjestad besegrade Frölunda på bortaplan med 3-0 med ett mål och en assist.
– Extremt skönt, en grym laginsats, säger Rydahl efter matchen.

Färjestad stod för en stark insats när man vann borta mot Frölunda med 3-0. En av segerorganisatörerna var Gustav Rydahl som stod för ett mål och en assist.
Det var en intensiv match från start?
– Ja, vi sa att vi måste vara med från start, att spela enkelt, säger Gustav.
– Jag tycker att vi löste det bra i första perioden.
Jo, FBK var nog det något bättre laget i inledningsperioden med sin höga, intensiva press där man tryckte ner hemmalaget i egen zon rejält några gånger.
Sen kom den väldigt händelserika andraperioden där FBK drog på sig två(!) matchstraff men ändå tog ledningen genom Ilari Melart.
– Ilari var grym idag, han var värd det målet, berömmer Gustav.
– Vi reder ut det väldigt bra i boxplay och växte som lag där.
FBK hade inte mindre än 8:13 minuter i spel med decimerat manskap i andra perioden, varav 1:47 i spel tre mot fem utan att släppa till något mål.

I tredje perioden var det plötsligt Frölunda som drog på sig utvisningar. Redan i det första numerära överläget slog FBK till, genom just Rydahl. – Det var bara att trycka dit den, extremt skönt!
I slutet av matchen bjöd Rydahl tillbaka till Steen då de kom två mot noll mot den tomma målburen då Frölunda plockat ut målvakten.
Du kunde ha skjutit själv?
– Ja, men det var bättre att passa och han var värd det målet, ler FBK-forwarden.
Vad säger du om matchen i sin helhet?
– En grym laginsats från vår sida och (Adam) Werner var grym i målet.
Nu är ni tvåa i tabellen och ska möta serieettan Luleå på bortaplan på lördag.
– Kul men nu gäller det att vi tar hand om kropparna och laddar om, säger 24-åringen.
– Luleå leder ju serien så det blir en tuff match.