Ejdsell äntligen målskytt igen
Publicerad: 2020-10-22
Eftersnack
Victor Ejdsell spräckte äntligen sin försmädliga målnolla mot Örebro. Han gjorde både 2-1 och spikade slutresultatet till 7-3 i tionde omgången.
– Gött att få lite islossning och självförtroende, säger Victor.

Färjestad, supportrarna och inte minst Victor Ejdsell själv har höga krav på att han ska procucera många mål och poäng. Förra säsongen blev det 17 mål och 14 assist på 45 matcher.
Under nio första omgångarna i höst har det bara blivit två assistpoäng och noll mål.
Mot Örebro spräcktes målnollan med besked, han gjorde två mål vid 7-3-segern. Receptet är enkelt enligt Victor.
– Jäkligt viktigt att komma till lägena, till slut ringer det.
– Nån gång vänder det, man blir ju inte totalt värdelös på några månader.

Inledningen på säsongen har varit trög?

– Ja, vi fick väl inte riktigt ut det vi ville från den försvarskorrigeringen som vi gjorde inför säsongen, det blev lite för passivt, tycker han.
– Det var mycket strul, det passiva försvarsspelet passade inte mig alls, jag är ju ingen Nygård på skridskorna, direkt.

Du vill hålla lite mer i pucken?

– Ja, jag gillar ju att komma med fart, lite mer "på rulle" och idag hade jag mycket mer självförtroende med pucken, vet inte vart det kom ifrån, men vågade hålla i den mer, ler han.

Hela Färjestad visade, precis som vid 3-0-segern mot Frölunda i lördags, upp ett helt annat uppträdande mot Örebro än i början på säsongen.
– Vi har enormt mycket mer fart i spelet, mer fart i egen zon ger fart i mittzon och kunna komma snabbt in i anfallszonen, vi kommer tre mot två och fyra mot tre, det sätter oss i rätt lägen.

Kedjan med Victor, Per Åslund och centern Jacob Nilsson firade stora triumfer i kvällens match. Trion gjorde totalt 10 poäng ihop, 4 mål och 6 assistpoäng.
– Vi får en väldigt bra start i vår femma och det tar man med sig hela matchen, säger Victor.
Han gjorde 2-1-målet i första perioden och spräckte därmed den förhatliga nollan i egna målkolumnen.
– "Jake" (Jacob Nilsson) lurar brallorna av hela Örebro där, fyra man följer honom och jag är helt fri med målvakten. Det var bara att vika in, han räddade första pucken men jag var ju helt själv så det var lätt att peta in returen. (Se bilden ovan).
Hagfôrsingen Ejdsell avslutade målskyttet i matchen med sitt 7-3, ett väldigt fint hockeymål med både fart och finess.
– "Danne" (Viksten) hade bra blick hela vägen och jag hann och bygga upp bra fart i mitten, passningen kom perfekt, säger Victor som helt fri satte pucken mellan benen på Enroth.
– Gött att få lite islossning och självförtroende.

Ni gör en i långa stycken väldigt bra match.

– I första och andra perioden flyger vi med dem, skapar mycket chanser, vi kunde gjort fler mål, tycker 25-åringen som ändå är nöjd med spelet över sextio minuter.
– Det finns lite att städa av i defensiven men sju mål är sju mål och då vinner man oftast matcherna.