Lagbygget: Michael Lindqvist till Färjestad BK
Publicerad: 2017-03-31
Lagbygget
Idag blev det klart att Michael Lindqvist lämnar AIK och spelar i Färjestad BK nästa säsong.

– En kille med grym karaktär och som vi tror och hoppas kommer att göra en hel del mål för oss, säger tillträdande sportchefen Peter Jakobsson.

Michael Lindqvist var en viktig kugge under AIK’s säsong. Han, tillsammans med Christian Sandberg och Daniel Olsson-Trkulja, bildade en vass förstakedja som producerade 99 poäng tillsammans i grundserien. Lindqvist stod för 39 av poängen, fördelade på 17 mål och 22 assist. Han gjorde dessutom 9 poäng (5+4) på sju matcher i kvalspelet.
– Vi hade en väldigt kostig säsong där allt gick emot i början men precis tvärtom under den andra halvan. Personligen är jag nöjd med säsongen då jag fått spela med bra spelare och producerat konstant över säsongen.
Nu tar Lindqvist nästa steg i karriären i och med flytten till Karlstad.
– Ska bli spännande. Det blir första gången jag bor utanför Stockholm, men efter mitt besök i Karlstad och Löfbergs Arena igår så har de redan goda intrycket förstärkts så jag ser fram emot att få flytta till Karlstad och Färjestad, säger han och tror att han kommer att gilla det något lugnare levnadstempot i en mindre stad.
– Jag är ganska lugn som person så det tror jag kommer att passa mig perfekt.

Innan flytten förestår dock en resa till Dallas för att besöka en kompis.
– Jag lyfter i eftermiddag och kommer att bli borta i två veckor. Därefter ska vi väl fixa alla detaljer inför flytten för jag vill komma till Karlstad så snabbt som möjligt och komma in i gänget, säger han.

Peter Jakobsson har följande att säga om Michael Lindqvist:
– En spelar med grym karaktär, och då menar jag att det är en kille som gör allt för laget. Han kommer till oss för att producera mål och poäng, vilket han har gjort med beröm i Allsvenskan den senaste säsongen.
Lindqvist var som sagt på besök i Karlstad under torsdagen och Jakobsson fick en bra känsla.
– När spelaren själv ringer och vill komma och träffa oss så fort som möjligt, och utstrålar en attityd som kan liknas med en knuten näve - nu jävlar kör vi, ja då känns det bra, säger Jakobsson.

Kontraktet med Michael Lindqvist är skrivet på 2 raka år.