Fysisk teori och praktik ger gott resultat
Publicerad: 2019-08-21
träning
Med influenser från sina tidigare uppdrag har han nu tagit sig an en ny utmaning. Richard Kalenius gör sin första säsong som fystränare i Färjestad BK och han gillar det.

– Jag älskar hela den här gruppdynamiken som finns här, säger han.

Richard Kalenius är teoretikern i fysteamet som också innehåller rutinerade Jonas Asplund. De har olika bakgrunder och inriktningar, vilket gör paret till ett ”perfekt” team.
– Haha, ja så skulle man kunna säga. Jag kommer med mer teoretiska bitar medan Jonas är praktikern av oss. Tillsammans jobbar vi fram träningsmetoder som passar för just den här gruppen, säger Kalenius.

Knepet är att hålla kroppar och knoppar pigga, fräscha och skadefria. För det krävs det en del hjälpmedel, kunskap och dialog.
– Jag och Jonas arbetar fram träningspass som är rätt just där och då. Det är mycket som spelar in, och för att få ut så mycket som möjligt på bästa sätt så måste man anpassa träningen till hur läget är, säger han.

Varje måndag går fysteamet, tillsammans med den övriga tränarstaben, igenom veckan som gick och den som kommer. Allt för att anpassa mängd och belastning till den status kropparna som ska utföra övningarna befinner sig i.
– Kanske inte är så aktuellt ännu med jättejusteringar, men det kommer perioder framöver där vi vet att vi kommer att få anpassa oss på ett helt annat sätt. Det kommer en bortaturné i Europa inom kort och allt det som ingår i det. Det är mycket resande, matcher och mer resande. Då blir det lite annorlunda än efter en ledig helg.

Ett ord som förekommit frekvent på träningstavlan under säsongen hittills är rehab och prehab.
– Ja, det har det. Faktum är att just prehabträningen har gett bra resultat. Just så här i inledningen av issäsongen brukar det alltid komma en del ”barnsjukdomar” som ljumskar etc. Fram till idag så är det väldigt lite sådant och det är prehabträningen att tacka för det. Vi har med moment i vår träning som ska förebygga skador på bland annat ljumskar och nacke.

Några av de hjälpmedel som finns att tillgå är pulsbanden som killarna har på sig i stort sett vid varje moment.

Vad vill ni få ut av informationen som pulsmäntingen ger?

– Det handlar om att få en bättre koll på var gränserna ligger, hur mycket belastning kan de ta och fortfarande ha en bra återhämtning. Vi får alla resultat i realtid. Sedan blir det en inre tävlan för den enskilde individen också. De här gillar ju att tävla, och det går utmärkt att tävla även mot sig själv. Vi testade att ha pulsbandet på under matchen mot Zug i Sunne, och det gav intressant information i hur snabbt de till exempel återhämtade sig efter ett byte.

Sett till perioden från starten i våras fram till idag. Finns det någon som utmärker sig lite extra?

– Jag skulle vilja påstå att det är väldigt många som utmärker sig. Det är en jäkligt stark grupp med mycket karaktär som vi har att jobba med. Det har vi märkt vid många tillfällen när det varit tufft och grinat emot. Det bits ihop, jobbas och slits på med bra energi. Det är ju här skillnaden från mitt förra uppdrag blir så tydlig. Då jobbade jag med alpina landslaget och de är ju sina egna på ett sätt. Här är det en stor massa av människor som ska göra det ihop och det driv som finns i den här gruppen imponerar på mig, säger han.

Med premiären av CHL lurandes runt hörnet känner sig Richard Kalenius till freds med lagets fysiska status.
– Det är ett piggt och skadefritt lag. Vi ligger bra med fysiskt, vilket såklart ska kombineras med att det funkar rent hockeymässigt också. Där är inte jag och Jonas med och petar utan det får det andra gänget ta hand om. Jag tror att det är bäst så, skrattar han.
{!A}