FBK vände och vann i förlängningen
Publicerad: 2018-11-17
Matchreferat
Färjestad BK - Växjö Lakers 4-3 (1-1, 0-2, 2-0, 1-0). Efter en jämn första period tog Växjö över rejält i den andra och gick upp till 1-3-ledning. FBK kom ut som ett nytt lag i den tredje och kvitterade och i förlängningen avgjorde Joakim Nygård efter 38 sekunder och säkrade två poäng för FBK.

Första perioden

FBK inledde bra och tillbringade sina första byten i anfallszonen. Men när Växjö fick sitt första anfall gjorde de mål direkt. Linus Fröberg spelade fram till Jonas Röndbjerg som sköt direkt och pucken satt hårt vid vänsterstolpen bakom Markus Svensson i FBK-målet. 0-1 efter 1:48.
FBK fick chansen i två raka numerära överlägen men hade svårt att skapa chanser mot seriens tätaste försvar.
I elfte minuten fick Växjö straffslag som Janne Pesonen tog hand om men Svensson räddade med plockhandsken.
I fjortonde minuten blev just Pesonen utvisad och då kom kvitteringen. Johan Ryno fick pucken i sin favoritposition i höger tekningscirkel och han sköt lågt mot första stolpen där Viktor Fasth inte hann nypa igen luckan mellan arm och benskydd.
Gästerna hade bästa läget innan paus men Svensson räddade Niclas Burströms skott mot första krysset.

Andra perioden

Växjö tog hand om taktpinnen från första nedsläpp och man radade upp chanser för Pesonen, Liam Reddox, Linus Fröberg, Tuomas Kiiskinen och Burström. FBK-målvakten gjorde räddning på räddning och höll tätt.
FBK drog sen på sig två utvisningar och i spel med två man mindre höll det inte längre. 1-2 kom efter fint pass från Joel Persson till Dominik Bokk som hade halva målet att skjuta på. I efterföljande fem mot fyra-spel kunde Persson själv trycka in 1-3-pucken med lite tur då pucken styrde på FBK-klubba. Det var bara 30 sekunder mellan målen och FBK var i brygga.
FBK första riktiga målchans kom i sjuttonde minuten då Gustav Rydahl fick friläge men Fasth räddade. Minuten senare fick Johan Ryno matchstraff efter nåt som snarast såg ut som en krock med Kiiskinen. Slutminuterna av perioden blev riktigt griniga men 1-3 stod sig.

Tredje perioden

FBK klarade inte bara av de återstående två minuterna i numerärt underläge efter Rynos matchstraff. Oskar Steen sprintade dessutom upp efter högersidan och snärtade in reduceringen till 2-3 efter 1:59 men en man mindre. En stark individuell prestation!
Målet gav ännu mer energi och ett heltänt FBK jagade sina motståndare över hela isen. Det gav resultat och 3-3 kom efter 5:55 efter stenhårt arbete i anfalszonen. Daniel Viksten var bakom mål och spelade in till Rydahl framför kassen och direktskottet satt vid vänstra, bortre stolpen.
Om Växjö dominerade mellanperioden, där skotten var 3-15, så var det ombytta roller i den tredje och hemmalaget låg på för ett ledningsmål, man hade bl a ett bra powerplay med flera bra lägen men Fasth räddade.
Trots 12-1 i skott för FBK var det oavgjort efter ordinarie tid.

Förlängning

Matchen avgjordes i första bytet då Linus Johansson brottade sig fram längs högersargen och när han kom ner bakom mål spaelade han upp till Joakim Nygård som gjorde en dragning och la kallt in en backhand bakom Viktor Fasth som var grundlurad. 4-3 och bonuspoängen till hemmalaget

Detta var tredje matchen i rad som FBK vänt underläge till seger efter förlängning/straffar, tyder på bra moral.