FBK tappade 3-1 i slutminuten men vann i förlängningen
Publicerad: 2021-03-29
Matchreferat
Färjestad BK - Skellefteå AIK 4-3 (1-0, 1-0, 1-3, 1-0). FBK vann en mycket fartfylld och underhållande match. Slutet blev raffinerat, FBK hade 3-1 då Skellefteå gjorde 3-2 med 23.2 sekunder kvar. De lyckades mot alla odds även få in 3-3 med ynka 4.2 sekunder kvar. Tur till slut för FBK att målkungen Daniel Viksten kunde avgöra i förlängningen. Henrik Haukeland stod för en strålande målvaktsinsats.

Första perioden

Ojoj, vilket tempo det blev från första nedsläpp där Skellefteå hade ett övertag i både spel och målchanser. Efter fem minuters spel slog dock Färjestad till och gjorde ledningsmålet. Jacob Peterson fick pucken bakom mål och spelade fram till Victor Ejdsell som, trots att han hade två motståndare tätt inpå sig, kunde direktskjuta in 1-0 högt vid högerstolpen.
Båda lagen tog pucken snabbt in i anfallszonerna, spelet böljade friskt och det var målchanser åt båda hållen. I mitten av perioden kom FBK i ett två mot enläge, Olle Lycksell vickade sig in i mitten och sköt men pucken tog i högerstolpen.
Gästerna hade också några riktigt fina möjligheter, Jesper Fröden var kanske närmast mitt i skottsektorn men pucken smet tätt utanför Henrik Haukelands högerstolpe.

Andra perioden

Gästerna inledde även andra perioden bäst och belägrade FBK´s försvarszon första minuterna men lyckades inte överlista Haukeland. I fjärde minuten hade Martin Johansson fint skottläge och kort efter sköt Jesse Virtanen i vänsterstolpen. FBK jämnade nu ut spelet och fick tre möjligheter i powerplay. De två första var inget vidare men i det tredje ringde det. Per Åslund åkte från vänster bakom målburen men spelade tillbaka på vänstersidan där Michael Lindqvist klappade till direkt. Från minimal vinkel kunde "Linkan" se pucken smita in bakom Gustav Lindvall och det var 2-0 efter 14:29!
Efter detta hade man flera riktigt heta lägen att öka på ledningen men nu räddade Lindvall.

Tredje perioden

Skellfteå fick inleda med ett powerplay då Adam Ginning drog på sig en tvåa innan spelet ens startat men FBK spelade bort de två minuterna på ett bra sätt. SAIK fortsatte att gå framåt men FBK försvarade sig väl och hade spelvändningar med vassa lägen att öka på sin ledning.
I mitten av perioden kom dock reduceringen då backen Adam Wilsby fyllde på i mitten och från halvdistans kunde skicka in -2-1-pucken.
Gästerna fick ännu mer energi och låg på men efter prick tolv minuter åkte Oskar Bäck igenom hela bortaförsvaret och la kyligt in 3-1 mellan benen på Lindvall. Ett snyggt solonummer och ett mycket viktigt mål i det läget!
Skellefteå tog timeout och plockade målvakten med 3:40 kvar. FBK försvarade sig bra men drog på sig en utvisning och 3-2-reduceringen kom med 23 sekunder kvar. Det ska inte gå men gästerna lyckades få in 3-3-pucken med bara 4.2 sekunder kvar. Ett chockartat tapp för FBK som gjort det så bra fram till slutminuten.

Förlängning

Skellefteå hade bästa chanserna men Haukeland storspelade, istället kunde Daniel Viksten, vem annars(!?), avgöra då han rundade bortamålet och la in 4-3-pucken köksvägen.