Linkan: – En lördag att se fram emot
Publicerad: 2019-10-29
inför match
På lördag är det dags för vårt första hemmamöte för säsongen med Djurgårdens IF. En match mellan två av svensk ishockeys verkliga tungviktare.

– Finns inget skönare än att slå Djurgården, säger Michael Lindqvist.

Sedan Elitserien startade i sitt nuvarande format (säsongen 1975-76) har de två klubbarna tillsammans vunnit 15 SM-guld. Det är också de två toppklubbarna i Elitserien/SHLs maratontabell. Färjestad är överlägsen etta med 2961 inspelade poäng sedan säsongen 75/76, Djurgården är tvåa med 2520. Det råder därav inga som helst tvivel över matchernas betydelse när FBK och DIF drabbar samman.
{!A}

– Det har man ju lärt sig sedan man kom hit att Djurgården inte är några favoriter direkt. Men det är jag ju van med sedan tidigare, ler Michael Lindqvist som innan han kom till Färjestad spelat sin mesta hockey i AIK.

– Med min bakgrund och allt det man fått med sig här så är det ju inga direkta problem att tända till lite extra när det vankas Djurgården. Det är väl det första man gör när spelschemat kommer, att man sätter sig och letar upp när det är dags att möta dom. Det är roligt att möta HV och Frölunda också då det är stora rivaler till Färjestad, men Djurgården är ju lite speciellt för mig, säger ”Linkan”.

Och vi som ”varit med ett tag” har säkert inga problem med att känna in Lindqvists känsla. Det har varit många matcher genom åren där känslorna varit på utsidan av både spelare och publik. Vi har båda naglar vi kan sticka i ögonen på varandra. Gregers mål i Globen minns vi FBK-supportrar med en stor portion glädje. Likaså kan de andra kontra med att de vann den sista matchen i gamla Färjestads Ishall och fick höja pokalen i vårt hus. Sådant bygger respekt och rivalitet.
{!B}

– När klubbar har historia med varandra så finns det också den där lilla extra glöden hos spelare och fans. Vi som spelare lär oss fort vad som är okej eller inte, vilka klubben sedan tidigare har rivalitet med osv. Just på lördag så behövs inga instruktioner. Det går av sig själv, säger Lindqvist som efter lördagen får strunta i vilan för att istället resa på läger med Tre Kronor. Med sig på resan får han kedjekamraten Gustav Rydahl.
– Så himla kul för ”Gurra” att få chansen. Den har han slitit ihop och han är väl värd den.

Hur är han att spela med?

– Han är tydlig i sitt spel…kan man säga. Har han bestämt sig så går han…tydligt, säger han och skrattar.

Och nog förstår man vad Lindqvist menar när han använder ordet ”tydlig” om sin kamrat.
– Han banar väg för mig och Lilliz i den kedjan, han är stark på pucken och totalt orädd. Han har ett spel som jag tror kommer att passa väldigt bra internationellt, säger Lindqvist.
{!C}

Men innan det blir blågult så är det grönvitt i ytterligare två matcher. Första anhalten är Örebro borta på torsdag.
– Ja, och där har vi revansch att utkräva. De pajade vårt premiärparty och nu ska vi paja deras kväll. Men det blir en tuff match då de gått riktigt bra på slutet. Å andra sidan är vi också ett riktigt bra lag, även om vi inte riktigt är där vi vill vara ännu.

Hur tänker du?

– Vi måste bli mer stabila i vårt spel över 60 minuter. Det är som Pennan brukar säga…”vi är i en process”…och det stämmer ju. Det är en kvart spelad av grundserien och det är många matcher och lång tid kvar ännu. Den som är bäst i oktober vinner ändå inga medaljer så vi kommer att fortsätta att jobba hårt för att nå dit vi vill, säger Lindqvist.

– Även om vi inte riktigt är nöjda med det vi presterat hittills så får man ändå lyfta blicken en aning och inse att vi är några få poäng från att toppa serien. Nu möter vi Örebro som också är där uppe och avslutar veckan mot Djurgården hemma i en fullsatt Löfbergs Arena. Det var ett fint stäm hemma senast och jag hoppas det kan bli en repris med extra allt på lördag, avslutar Lindqvist.
{!D}
{!E}