Där sprack nollan för Widerström!
Publicerad: 2021-02-23
Eftersnack
Det har blivit lite av en snackis att Pontus Widerström inte gjort mål på 112 matcher, eller drygt tre års tid. Men mot serieettan Rögle på bortais slog FBK-forwarden till redan efter 13 sekunder.
– Bra pass från Martin, det var bara att skjuta, säger Widerström som tryckte upp pucken i högerkrysset.

Pontus Widerström kom från Skellefteå till Färjestad 1 januari 2020. Den hårdjobbande och oömme forwarden har gjort sig otroligt populär både inom egna laget och hos FBK-fansen med sin offervilliga spelstil. En rollspelare som gör precis allt för att laget ska vinna.
Någon större målskytt har han aldrig varit och det har blivit lite av en snackis så det var 112 matcher sen han gjorde mål i SHL. Drygt tre år sen, 19 december 2017 för att vara exakt.
Borta mot Rögle spräckte Widerström äntligen den sura sviten. Redan efter 13 sekunders spel tryckte han in 1-0-pucken klockrent i högerkrysset bakom Christoffer Rifalk i Rögle kassen.

Vad säger du om målet?

– Pucken kom ner i anfallszonen och "Marre" (Martin Johansson) spelade in till mig i mitten, det var bara att skjuta, säger Widerström anspråkslöst.

Skönt att spräcka den försmädliga mållösa sviten, första målet efter 112 mållösa matcher?

– Jo, det var kul men jag har inte så bra koll på sånt.

Färjestad stod för säsongens bästa insats över sextio minuter borta mot serieledande Rögle. Det var 3-0 redan efter fyra minuters spel.
– Ja, vi var med från start ikväll och gjorde några snabba mål, säger 1-0-målskytten nöjt.
Resterande 56 minuter visade man upp ett väldigt disciplinerat spel där man effektivt stängde ytorna i mittzonen och höll motståndarna på utsidan i egen försvarszon. Den ojämnhet i matcherna man brottats med under hösten och vintern var som bortblåst.
– Vi jobbade hårt och jobbade rätt, tycker 26-åringen.
– Men det var en tuff match, Rögle är ett bra lag. De skapade chanser och vi skapade chanser, vi kunde gjort fler mål.
Det blev 4-0 till slut efter Daniel Vikstens mål i tom kasse.

Och ni hade en bra Henrik Haukeland i målet?

– Ja, han var väldigt bra, som vanligt.

Färjestad fick strul inför matchen när de skulle landa i Ängelholm där det var dimma och man tvingades landa i Malmö. En och en halv timme extra i buss gjorde att matchen blev 40 minuter försenad.
– Vi bytte om, värmde och gick ut och körde, det blev rätt bra, trots allt, ler Widerström som nyligen förlängde sitt kontrakt med FBK över nästa säsong.