FBK vände 0-1 till 4-2-seger mot Växjö
Publicerad: 2020-12-12
Matchreferat
Färjestad BK - Växjö Lakers 4-2 (0-0, 3-1, 1-1). Efter en mållös och ganska tam första period tog Växjö ledningen i den andra. Men två mål av Joakim Nygård och ett av Daniel Viksten vände till 3-1 inför tredje. Växjö reducerade tidigt i tredje men Viksten avgjorde med sitt andra mål i tom kasse i slutminuten.

Första perioden

Växjö var det något bättre laget från start men skapade inga vassa lägen, skotten satt i magen på Arvid Holm i FBK-kassen.
Daniel Viksten hade FBK´s första farliga låge men vinkelskottet tog i vänsterstolpen.
Det var långa spelsekvenser där gästerna var något bättre spelmässigt, hemmalaget var lite passiva och bjöd därigenom bort initiativet lite grann. Frånsett ett litet gruff i artonde minuten var det en snäll period, 0-0 efter 5-10 i skott.

Andra perioden

FBK drog på sig en tidig utvisning och då tog Växjö ledningen. Andrew Calof fick öppet mål efter Fredrik Karlströms fina passning.
I sjätte minuten fick FBK ett powerplay och Joakim Nygård kvitterade med en styrning upp högt bakom Viktor Fasth i Växjökassen.
FBK tog över lite spelmässigt och skapade fler målchanser. Med fem minuter kvar kom en ny Växjöutvisning och Nygård slog till igen. Han smög in i mitten och Michael Lindqvists passning kom perfekt. Nygård klippte till direkt och pucken satt vid högerstolpen.
Hemmalaget dominerade totalt nu och Daniel Viksten kunde prickskjuta in 3-1 vid vänsterstolpen, fint framspelad av Victor Ejdsell.

Tredje perioden

FBK hade flera lägen att öka på sin ledning ytterligare men istället kom reduceringen för Växjö efter 4:14. då Emil Pettersson styrde in pucken.
Gästerna hade vittring på allvar nu och dominerade spelmässigt i jakten på kvittering. FBK fick samtidigt kontringslägen med fina målchanser, framför allt för Jakobsson och Nygård, som följd men både Holm och Fasth höll tätt.

FBK höll motståndarna bra på utsidan och fick tiden att rinna iväg på ett effektivt sätt. Växjö plockade ut målvakten med 1:24 kvar och pressade men då avgjorde Daniel Viksten med 4-2 i tom bur med 32 sekunder kvar.

En stark laginsats från FBK mot ett formstarkt Växjö och det var fjärde raka segern för de grönvita.